Annons

Pentax DSLR 10 Mp

Produkter
(logga in för att koppla)

underhund

Aktiv medlem
detta låter väldigt trevligt. vi behöver fler aktörer med bra produkter. o det är ju väldigt kul för alla Pentax-användare. ska bli väldigt intressant i höst. :))
 
Ja, men det kommer fler digitala systemkameror från Pentax under våren. Jag förväntar mig en ny "mellanmodell", troligen släpps i samband med Tokyo Photo Expo. Att den inte har utannonserats nu beror på att den inte är lika spännande som 10Mp - mellanmodellen kommer troligen att ha Cypress 9Mp sensor. Den ersätter dagens DS2 och blir ett steg ovanför Samsung GX-1S.

Hälsningar*
 

Nemesis

Aktiv medlem
Fast det är fortfarande ASP-storlek på sensorerna, verkar det som. Nån som har någon info/synpunkt på någon ev full-formats DSLR från Pentax?
 
En bild på nya *ist D (prototyp) finns här:

http://www.steves-digicams.com/pr/pentax_02232006_645dslr_pr.html

Kommer troligen behålla klassiska HyperMode från D (program-, bländar- och tidsautomatik i samma läge), då den har en ratt under slutaravtrycket och skärpedjupskontrollen.

Trevligt!
Ser bra ut!

Hälsningar*
 

Nemesis

Aktiv medlem
Jag är inte så insatt i sensor produktion/politik frågorna, därför frågan...
Trodde att sensorerna gjordes av ett antal sensor tillverkare som sedan sålde till olika kameratillverkare...

Då antar jag att svaret betyder att det inte är aktuellt...
 

ursose

Aktiv medlem
Både Kodak och Dalsa gör stora sensorer.
Det är tex Kodak som gör sensorn till Pentax kommande digitala mellanformatskamera.

Så det är inte omöjligt för Pentax att göra en fullformatskamera i småbildsformatet men de har nog inte så många köpare för en sån produkt idag.
 
Canon gör sina egna sensorer och säljer inte till andra. Kodak använde en 14Mp Cypress IBIS4-14000 för 35mm fullformat i sin nu nedlagda DSC, den hade några väldigt starka och några väldigt svaga sidor (som hög brusnivå vid höga ISO tal), nackdelarna gör att den inte är ett alternativ för Pentax. Sony är den leverantör som Pentax har använt sig av tidigare, men de har ingen full formats 35mm sensor i dagsläget. Pentax nya partner Samsung gör sensorer, men de har i dagsläget inte ens en APS-C sensor för systemkameror så en fullformatare ligger nog flera år bort.

Under den närmaste framtiden så tror jag att APS-C formatet kommer vara allenarådande för nybörjarkameror upp till semi-profesionella kameror, medan fullformat gäller för den professionella marknaden.

En nedbantad sensor av den som kommer sitta i nya 645D mellanformataren, tror jag skulle bli för dyr för Pentax marknad. Sen är ju frågan vilken prestanda den skulle ha. Jag tror inte på det konceptet, tyvärr.

Hälsningar*
 

timofej

Aktiv medlem
Roland Mabo skrev:
Kodak använde en 14Mp Cypress IBIS4-14000 för 35mm fullformat i sin nu nedlagda DSC, den hade några väldigt starka och några väldigt svaga sidor (som hög brusnivå vid höga ISO tal), nackdelarna gör att den inte är ett alternativ för Pentax.
Enligt dpreview är det just Kodak sensor som sitter i 645-an.
 
timofej skrev:
Enligt dpreview är det just Kodak sensor som sitter i 645-an.
Ja, men den sensorn är framtagen av Kodak själva vilket inte Cypress sensorn i DSC 14 var. Cypress sensorn hade tyvärr en hel del svagheter och den har dessutom utgått ur Cypress sortiment utan att Cypress har tagit fram en ersättare. Den enda SLR sensor som Cypress listar idag är en 9Mp CMOS för APS-C, alltså ej 35mm fullformat.

Danska tillverkaren PhaseOne använder Kodak i digitala bakstycken till mellanformatare och de presterar bra. Men att banta Kodaks mellanformats sensor tror jag inte på som alternativ. Ett annat alternativ är att utgå från Kodaks sensorer till 4/3 systemet, men att uppgradera en mindre tror jag heller inte på som alternativ. Verkar ju dessutom som om Olympus överger Kodak sensorer för sitt format till förmån för Panasonic, sitter en sån i nya E-330. Dock tror jag inte Panasonic har intresse av att leverera till andra än och det finns ännu ingen fullformats sensor från dem (om det ens kommer, de samarbetar ju med Olympus om 4/3).

Så, i dagsläget finns enbart Canon.

Hälsningar*
 

Piscovery

Aktiv medlem
ursose skrev:
Så det är inte omöjligt för Pentax att göra en fullformatskamera i småbildsformatet men de har nog inte så många köpare för en sån produkt idag.
Pentax håller på att avveckla sina objektiv för 24x36mm, slutat att tillverka många av dessa. Alla nya objektiv är DA typ dvs täcker en mindre del.

Vill man ha många pixlar så är det 645 Digital som gäller. Pentax har förövrigt lanserat ett nytt objektiv där också, D FA 55mm/2.8 (täcker hela 6x4.5 formatet.
 

Liax

Aktiv medlem
Kan det vara så att Pentax nu bara tänker satsa på APS-formatet med kameror för mestadels amatörer och entusiaster. Och sedan mellanformatet för proffs. Deras 645-kamera är ju mer eller mindre utformad funktionsmässigt som en professionell småbildskamera var tidigare.

/Joakim
 
Jag ser det digitala APS formatet som en ersättare till dagens 35mm filmsystem för amatörer upp till semiproffs. För tunga proffs finns 35mm fullformatare eller mellanformatare, Pentax satsar uppenbarligen på mellanformatare för den här kategorin. 645:an var deras svar på Canon EOS 1 för film och jag tror 645D kommer positioneras på marknaden som en konkurrent till Canons digitala EOS 1. Med Pentax får man troligen högre bildkvalitet tack vare större sensor rent fysiskt och en fantastisk optik, medan Canon troligen behåller övertaget gällande snabbskjutning.

Hälsningar*
 

Bofoto

Aktiv medlem
Piscovery skrev:
Pentax håller på att avveckla sina objektiv för 24x36mm.........
Var kommer det ifrån????
Då är det dags att köpa objektiv då.
DA objektiven har ju ingen bländarring-problem med mellanringar, bälg och omvändningsring.
 
Jag noterar roat att de har listat: "FA 85 f/2.8 software". Är inte det en effekt som simulerar ett porträttobjektiv i Photoshop? Hahaha...

Ja, det kommer nya objektiv anpassade för de digitala systemkamerorna och det kommer även komma tillbehör till dessa. Avsaknaden av bländarring har inte hindrat Canon eller Minolta från att tillhandahålla närbildstillbehör, men jag noterar att det faktiskt finns två digitala objektiv med bländarring och de råkar vara just macroobjektiv... D FA 100 f/2.8 och D FA 50 f/2.8, som ersätter sina FA motsvarigheter.

Hälsningar*
 
Chefen för Pentax Imaging Business division (KD Torigoe) har intervjuats av japansk press om den nya kameran. Han säger -

(översättning gjord av Ken Takeshita)
"All of performance/functions which are mandatory in today's DSLR, which were not observed in the entry level models, such as higher shutter speed, higher burst rate (larger buffer), shake reduction and the low noise at higher ISO, are now incorporated."

"
what I am instructing the R&D Dep't is the progressive evolution of the K-mount. This means the (progressive) expansion, taking advantage of the K-mount assets, not deteriorating them. We are now working on the
development of the K-mount toward higher performance/more functions by way of progressive replacement"

Intervjun (på japanska) finns här:
http://dc.watch.impress.co.jp/cda/other/2006/02/27/3308.html

Enligt rykten kommer den även att ha den teknik för rengöring av sensorn som Pentax har patenterat.

Så, för att summera...
* Antiskak funktion (Shake Reduction)
* Snabb slutare
* Snabb seriebildstagning
* Lågt brus vid höga ISO nivåer
* En utveckling av K-fattningen med fler funktioner och bibehållen bakåtkompatibilitet

Och eventuellt
* Antidamm funktion för sensorn

Hälsningar*
 
ANNONS