Annons

DVD-brännare

Produkter
(logga in för att koppla)

adamhaglund

Aktiv medlem
Min hårddisk börjar bli full pga av alla digitala bilder, vilket fått mig att inse att en DVD-brännare vore bra. Men, vad ska jag tänka på
innan jag köper? Och var köper jag bäst/billigast? Jag har inte plats för en stationär brännare i min dator, så det får vara en portabel med USB eller firewire-koppling.

Tacksam för synpunkter och tips.

/Adam Haglund
 

starnut

Aktiv medlem
Har inte så stor kolla på dvd brännare, men vorde det inte smartare att köpa en ny hårddisk på 80gig för dryga tusenlappen? Billigare och mycket mer lagringsutrymme, dessutom kostar de brännbara dvd skivorna över 200kr stycket.

Hur som helst kolla bästa priserna på www.pricerunner.se
 

Qpox

Medlem
Nja, Dustin är inte billigast... om de är bäst låter ja vara osagt.

http://www.datorbutiken.com är en renodlad internet-butik som har humana priser. Har beställt därifrån en gång utan problem. Såg en sida i våras där man kunde betygsätta databutiker, och Datorbutiken hamnade inte längst upp. Bara att notera.

Ett annat ställe som låg i topp på denna lista under en tid är:
http://www.sbs.o.se/
De har även en butik, så det borde vara lättare att kontakta dessa vid ev. returer.

Priserna mellan dessa två är inte så stora.

Detta var väl lite ja tänkte bidra med, och det finns säkerligen fler ställen som är både bra och billiga =)

MVH
Mikael
 

wikman

Aktiv medlem
Inte för att huvudfrågan var var man köper sin DVD brännare, men jag skulle välja Dustin, beställer nog därifrån 2-3ggr/vecka och har aldrig haft några direkta problem.

Vad gäller DVD brännare då. Jag har prövar både DVD-R och DVD+R, och tycker inte att man märker någon direkt skillnad i användadet. Det jag hört om man bränner video skall DVD+R vara smidigare eftersom man inte behöver stänga skivan för att kunna spela upp den.

För backup tycker jag att det är utmärkt, även om jag inte hunnit med någon arkivbeständighets test (DVD brännare har ju inte funnits så länge).

En hårddisk är ju billigare, men saknar möjligheten att flyttas, skickas till tryckeri m.m. (visst man kan köpa en extern USB eller FW disk).

Jag skulle nog satsa på HP's modell med både USB och FireWire.

RW skivorna ligger på 70:- + moms till slutkund, men det kommer rasa 10-20:- närmsta dagarna (har precis gjort det från grossist).

/N
 

Snömannen

Aktiv medlem
DVD-bränning har två "standarder" som tidigare nämnts, DVD+R och DVD-R. Om du vill kunna spela dina skivor i en stationär DVD-spelare kan det vara värt att kontrollera vilken/vilka DVD-spelare man kan spela respektive format.
 

Malm

Aktiv medlem
Jag skulle helt klart gå på DVD-R just för dom stationära möjligheterna. Det valde i alla fall jag när jag beställde min, det finns ju fler användningsområden förutom att bränna bilder som kan komma till nytta :p

En kompis beställer sina skivor från England för 16:- stycket, har ingen adress just nu men jag kan återkomma med det om intresse finns?

/Anders
 
ANNONS