Annons

Hur hittar man modeller?

Produkter
(logga in för att koppla)

perfransson

Medlem
Nån som har nått bra tips på hur man hittar modeller för studio foto. Har byggt i hopp en fungerande studio men det råder brist på modeller. Vart hittar man dom?
 

ols

Aktiv medlem
antingen betalar man en hög pengar till en modellagent eller liknande eller så är man rapp i flabben och har råg i ryggen och frågar lämpliga kanidater typ ute på stan.
 

mipert

Aktiv medlem
Det beror väl på vilken typ av modell man söker.

Ett tips kan vara att sätta upp en lapp på ett gym och erbjuda gratis bilder av vältränade kroppar. Fast, du bör ju känna dig åtminstone något säker på hur du hanterar modellfotograferandet. Såvida du inte är tydlig med att du är nybörjare och ni gör varandra en tjänst.
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Söker du modeller privat så börja med att fråga någon du känner. Eller någon ytligt bekant. Ett visitkort ser bra ut om man frågar någon som inte känner en. Det kan också vara bra att säga att man skriver ett kontrakt om hur bilderna får användas. Det gör att de känner att de kan lita på dig.

Patric
http://hem.passagen.se/ptille/index.htm
 

fotojohan

Aktiv medlem
Kan bara meddela att jag satte upp en mkt seriös "annons" med en mycket snygg bild på en modell, och lite text om mig själv som amatörfotograf på ett gym... Och vad blev resultatet ?? Inte ett enda svar alls. Så den ideén var inte så bra Mikael..*L*...

Mvh Johan F
 

lotelo

Aktiv medlem
Kovo112. Jag utgår från att det inte var din kedjebild du satte upp.. Gym är bra ställen, men anslagstavlorna kan ju lätt svämma över och så läser inte alla på dem heller. Säkert är det lätt att ragga modeller på ett gym där man själv tränar eller åtminstone där folk vet vem man är till namnet.
 

fotojohan

Aktiv medlem
Lotta E

*skrattar gott*... nej det var inte den bilden. Bilden jag tog med i annonsen var den bilden på tjejen som ligger i vit klänning i vattnet...*L*... trist att jag inte fått ngn respons alls bara.

// Johan
 

prinsen

Aktiv medlem
Kovo112 skrev:
Kan bara meddela att jag satte upp en mkt seriös "annons" med en mycket snygg bild på en modell, och lite text om mig själv som amatörfotograf på ett gym... Och vad blev resultatet ?? Inte ett enda svar alls. Så den ideén var inte så bra Mikael..*L*...

Mvh Johan F
Låter nästan som en kontakt annons..
Du är väl inte singel??
 

Paragrafryttaren

Aktiv medlem
Säg "cool" med u-igt "oo" och säg sedan "kewl" med svagt "w". Naturligtvis engelskt uttal.

På ungefär samma nivå som att skriva, "vi cs", "c ya" eller "eLiTe HaCKeR". för att man tycker det är coolt...
 

puppetm

Aktiv medlem
LeadHead skrev:
Säg "cool" med u-igt "oo" och säg sedan "kewl" med svagt "w". Naturligtvis engelskt uttal.

På ungefär samma nivå som att skriva, "vi cs", "c ya" eller "eLiTe HaCKeR". för att man tycker det är coolt...
Kan denna diskusionen ta slut nu och återgå till det tråden handlar om?
 

davidh

Aktiv medlem
Känner du inga vurpingar?

Finns säkert nån trevlig tös i din närhet!
Bara att fråga på! - är du feg eller?

/David
 

mipert

Aktiv medlem
Kovo112 skrev:
Kan bara meddela att jag satte upp en mkt seriös "annons" med en mycket snygg bild på en modell, och lite text om mig själv som amatörfotograf på ett gym... Och vad blev resultatet ?? Inte ett enda svar alls. Så den ideén var inte så bra Mikael..*L*...

Mvh Johan F
Då glömde du kanske steg ett, att prata med en tränare som har kontakter?

Bor du i Uddevalla?
Då är nog Trollhättan ett bättre val vad gäller gym.

Annars återstår bara att fråga vackra flickor/pojkar på stan.
Ha alltid med dig ett ”setcard” som man sade förr. en A5 med adress/telefon och några bilder av högsta klass.

Jag sysslar inte så mycket med sådant längre men för tio år sedan svarade ungefär 75% ja på frågan om jag fick fotografera dem.
En av blev arg.
En blev tokig och trodde vi skulle ha ett förhållande (ringde mig och tjatade om XXX).
Resten var positiva vare sig de sade nej eller ja.

Ett tips är att ha utstrålningen av att ”hon kommer svara ja när jag frågar”. Då gör de det.

Fråga på en beklädnadsteknisk linje om de behöver bilder på sina kläder, samma på frisörutbildningar.

Jobba, jobba. Det finns inget glamoröst med modellfotografering, det är svett och hårt arbete som gäller.
 

fotojohan

Aktiv medlem
Mikael P:

Tack för din beskrivning, ska absolut lägga det på minnet.

Svar på frågor:

Nej, jag bor inte i Uddevalla. Utan i Mariestad.

Keep up the good work !!!

Mvh Johan F
 
ANNONS