Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bästa Blixten till end ist ds

Produkter
(logga in för att koppla)

Bofoto

Aktiv medlem
Jag ska oxå köpa snart...
just nu finns Pentax AF 360 FGZ för ca 2400kr och
Sigma EF 500 Super för ca 2200kr.
Sigman är billigare och har starkare blixt men är klenare byggd.
Har ej kollat upp om Sigman funkar trådlöst med pentax blixtar.
Snart kommer Pentax AF 540 FGZ, alltså kraftigare än AF 360 (finns på Pentax hemsida).
Kommer troligen under våren.
 
Jag har köpt Sigman, den funkar fint. Ger möjligen något kallare ljus än Pentax egna blixtar. Den fungerar fint med P-TTL, trådlös blixtstyrning och så vidare... Finishen är inte lika bra som Pentax, känns plastigare.

AF540FGZ kommer finnas i svensk handel någon gång i maj tippar jag, den börjar tillverkas i slutet av mars/början av april. Något starkare än Sigman, men har extra grejjer - som uttag för externt batteripack.

Hälsningar*
 

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
Jag har beställt en K10D och vill ha en bra blixt till rimligt pris. Har kommit fram till att det finns tre stycken att välja på: Sigma EF500 DG, Pentax AF 500 FTZ och Pentax AF 540 FGZ... Sigman känns prismässigt mer tilltalande då de verkar vara ganska jämnbördiga?
Vilka är de stora skillnaderna?

Undrar även över det trådlösa, går det med någon av blixtarna till en k10d att utlösa blixtarna som slavblixt utan att aktivera dem med en annan blixt, alltså mer trådlöst så att säga?
 

lunma

Aktiv medlem
Du ska nog glömma 500 FTZ, den är inte en P-TTL blixt. Jag kommer byta från 500 FTZ till 540 FGZ i samband med att min K10 kommer. Har man väl vant sig med effekten i 500 FTZ så är det svårt att gå ner

/Mats
 

interpix

Aktiv medlem
P-TTL tar en förblixt och mäter hur mycket ljus som behövs, vanlig TTL mäter blixtljuset under själva exponeringen.

Det har sagts att det skall bli möjligt med trådlös styrning via den inbyggda blixten i en uppgradering, låter minst sagt konstigt för mig. Om inte så behöver man två externa blixtar för detta. Sigmas billigare blixt ST kan nog också fungera (den gör det till K100D men har inte sett den i Sverige ännu)
 

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
Antar att förblixtmätningen blir mer exakt än en mätning under exponeringen. Men är skillnaden värd den stora priskillnaden mellan sigma EF-500 DG och Pentax AF 540 FGZ?

Verkar ju annars ha ganska likvärdiga funktioner?
 

interpix

Aktiv medlem
Ja exponeringen blir mycket bra med PTTL och 540.

Jag kan för lite om avancerad blixanvändning för ha någon uppfattning om hur Sigman står sig men många verkar iaf nöjda med den, även om det sägs att den inte kan gå på vatten ;)
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Andreas.Magnusson skrev:
Men är skillnaden värd den stora priskillnaden mellan sigma EF-500 DG och Pentax AF 540 FGZ?
Verkar ju annars ha ganska likvärdiga funktioner?
Sigma EF 500 Super måste uppgraderas med firmware på verkstad till nya kameramodeller.
Kolla med Sigma om hur dom löser det/kan leverera uppgraderad blixt för din K100D/K10D kamera.
 
Andreas.Magnusson skrev:
Jag har beställt en K10D och vill ha en bra blixt till rimligt pris. Har kommit fram till att det finns tre stycken att välja på: Sigma EF500 DG, Pentax AF 500 FTZ och Pentax AF 540 FGZ... Sigman känns prismässigt mer tilltalande då de verkar vara ganska jämnbördiga?
Vilka är de stora skillnaderna?
500 FTZ är en TTL blixt och K10D saknar stöd för TTL, så den blixten kommer ej att fungera. K10D kräver P-TTL blixtar.

TTL använder en centrumvägd sensor under spegeln som avläser reflektionen från filmen/sensorn, P-TTL använder kamerans 3D flersegmentsmätsystem med hjälp av en förblixt.

K10D saknar TTL sensorn under spegeln (av kostnadsskäl) och därför fungerar ej TTL blixtar.

Hälsar
R
 

Andreas.Magnusson

Aktiv medlem
Tack så jättemycket för det utförliga svaret Roland. Då är det ju inte så många blixtar att välja på om man vill att den ska gå vrida och rotera i alla vinklarna.
 

BengA

Medlem
Det känns surt att inte kunna använda min 500 TFZ när jag äntligen känner att det är dax att börja fota digitalt (en K100D eller kanske en K10D). Finns det inte något sätt att gå runt detta, tex. använda 500:an som slav? Någon som testat?
För övrigt är jag förvånad att Pentax som alltid varit noga med att gluggarna är bakåt kompatibla inte har samma tänk när det gäller blixtar.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Njaaa

Tog sen och vred blixten rakt fram, men den bilden blev kanske 5 steg överexponerad.
Tog en annan bild med med samma inställningar och blixten i vitt tak....
Kan det bero på tidsfördröjningen med ljuset i taket?
 

Bilagor

snysop

Aktiv medlem
Hur snabba är blixtarna? Funderar på att köpa en blixt till min DS och tar kort på min dotter. Om den ger ifrån sig en förblixt så misstänker jag att hon kommer hinna vända bort huvudet. Vad tror ni?

De där små rackarna är snabbare än vad man tror... och då är det inte blixten jag talar om. :-D
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Blixt Gordon

snysop skrev:
Hur snabba är blixtarna? Funderar på att köpa en blixt till min DS och tar kort på min dotter. Om den ger ifrån sig en förblixt så misstänker jag att hon kommer hinna vända bort huvudet. Vad tror ni?

De där små rackarna är snabbare än vad man tror... och då är det inte blixten jag talar om. :-D
Du kan använda TTL på dom nya Pentax 360/540 med DS.
Då går det snabbt om inte kameran använder blixten för fokusering (dåligt ljus).
Pentax FTZ500 kanske kan köpas billigt begagnad.
Vet ej hur snabbt det går med förblixt å la TTL-P.
 

interpix

Aktiv medlem
snysop skrev:
Om den ger ifrån sig en förblixt så misstänker jag att hon kommer hinna vända bort huvudet. Vad tror ni?

De där små rackarna är snabbare än vad man tror... och då är det inte blixten jag talar om. :-D
Så snabb är hon inte ;) Förblixten ligger så nära huvudblixten att man inte ens uppfattar att den finns.

Enda sättet att märka att det finns en förblixt är i sökaren då man kan se att det blir ljus från blixten innan spegen fälls upp.

Vissa fabrikat har större problem med att folk ibland hinner börja blinka pga av förblixten men det är inget jag märkt i bilderna från 540.
 
ANNONS