Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto eller bildkonst?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ariann

Medlem
Jag är väldigt nyfiken på att höra kommentarer ang detta ämne. Var drar Du gränsen - om Du drar någon? När är det foto? Hur mycket får jag "manipulera" en bild - och fortfarande kalla den för mitt foto? Hur mycket får jag "ändra" innan jag behöver tala om det? När blir det bildkonst? Och vad är i så fall bildkonst? Känns som att i dessa digitala tidevarv och med alla bildbehandlingsprogram som finns på marknaden blir den här frågan mer och mer aktuell....
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Man kan ju efterbelysa och pjatta och beskära.
Men så fort man lägger till eller tar bort någonting så övergår fotografiet till en bild.
 

Hans-C

Avslutat medlemskap
Tyvärr. Det finns inga svar på dina frågor. Det finns lika många uppfattningar om detta som det finns människor. Själv har jag valt att kalla allt jag gör för bildkonst, minst problem och lättast så. Men jag har märkt ett problem och det är att "bildkonst" eller "bildkonstnär" hörs lite väl högtravande och fisförnämt för folk som inte vet bakgrunden. Om man tar ett kul "snapshot" på en hoppande gris och sedan kallar det för bildkonst blir det lite väl löjligt.
 

G Nilsson

Aktiv medlem
låter rimligt hasse...
vad nu efterbelysa och pjatta betyder :)

det viktiga är väl att man berättar om en bild är manipulerad..

/G Nilsson
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Enligt uppslagsboken betyder "fotografi" konsten att med ljusets hjälp framställa bilder på ytor preparerade med ljuskänsliga salter.
Så för oss digitala så skiter det sej väl redan där?
Ett "fotogram" är en fotografisk bild framställd utan kamera.
"Fotografik" är att framställa bilder som är en kombination av foto, teckning, text.
Det kanske kan vara nåt?
Sen är det väl så, att när nya tekniker ser dagens ljus så stämmer inte längre alla definitioner. Man kanske måste bemöda sej att förklara lite utförligare vad och hur man har gjort. Det viktigaste är väl att vara ärlig, inte att sätta etiketter.
 

avslut11

Aktiv medlem
Jag kan bara instamma med Hasse Lundberg - nar jag fotograferar sa skapar jag bilder - jag gor bilder.

"Nar blir det bildkonst": Jag tycker det ar bildkonst nar en bild sager nagot, nar det finns en tanke, ett budskap, kanslor med mera, i bilden/bilderna.
 

Shagwell

Aktiv medlem
Maverick skrev:


Till att försöka dra igång en megadebatt om ett ämne som diskuterats otaliga gånger redan här på sidan och som alltid slutar med slutsatsen att alla har olika åsikter.

/Maverick
Och du kan var säker på att Ariann har tagit del av dem?
Tycker att ditt "svar" mer känns som en onödig spydighet.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Många med intressanta synpunkter har förmodligen tröttnat på att återupprepa dem, så en sökning i arkivet kan vara att rekommendera för lite bakgrund.

Ämnet har gett upphov till några av de längsta trådarna i forumet.

Jag förmodar att det var vad Maverick ville uttrycka, fast i kortform :)
 

Gunnar D

Aktiv medlem
Detta är ungefär lika nydanande som betygstjafset som nyss gick igång igen i en annan tråd.
Köp mer film istället :)
 

Shagwell

Aktiv medlem
jimh skrev:
Många med intressanta synpunkter har förmodligen tröttnat på att återupprepa dem, så en sökning i arkivet kan vara att rekommendera för lite bakgrund.

Ämnet har gett upphov till några av de längsta trådarna i forumet.

Jag förmodar att det var vad Maverick ville uttrycka, fast i kortform :)
Lite märkligt när en forumvärd försvarar ironi men det är kanske jag som missar något.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Uppenbarligen är detta en intressant fråga eftersom den ofta kommer upp.
Kom gärna med tips på lämplig tråd att läsa in sej på i stället för att vara spydiga. Trådarna är inte alltid så lätt att hitta, inte ens för gamlingar här på sidan.
 

Maverick

Aktiv medlem
Ett sök på "manipulation" gav 38 träffar så så svårt kan det inte vara att hitta intressanta trådar i ämnet. Knappen till "sök" finns högst upp på denna sida.

/Maverick
 

Shagwell

Aktiv medlem
Du är himla duktig du. Synd bara att du inte började din medverkan i denna tråd med denna beskrivning.
Utan att du istället valde en spydighet.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
FlowerPower skrev:
Lite märkligt när en forumvärd försvarar ironi men det är kanske jag som missar något.
Jag ber om ursäkt om det var så det uppfattades, det var inte alls meningen. Maverick kanske uttryckte sig lite klumpigt, men jag tycker helt klart han hade en poäng i vad han skrev.

Sebbfolk; den här tråden är väl en av de tyngre. Skall se om jag hittar fler exempel.

Och försök undvika irrelevanta inlägg om vem som är spydig mot vem, det tillför inte tråden mer läsvärdhet.
 

Maverick

Aktiv medlem
FlowerPower skrev:
Du är himla duktig du. Synd bara att du inte började din medverkan i denna tråd med denna beskrivning.
Utan att du istället valde en spydighet.
Att svara med ett koppel länkar anser jag vara minst lika spydigt. Vi tycks ju vara utav samma skrot och korn du och jag.

/Maverick
 
ANNONS