Annons

Skogskyrkogården sthlm

Produkter
(logga in för att koppla)

Rad

Aktiv medlem
Har sett en del kort därifrån på fotosidan och jag har även varit där själv och fotat....först senare såg jag att det verkar vara "förbjudet" att ta kort där. Står att läsa vid ingången vill jag minnas. (gör som ni vill men det kan ju vara bra att veta)
 

lotelo

Aktiv medlem
Oj då.. Den skylten har många missat eller struntat i (själv missade jag den). Någon som vill förklara varför. Visst får man väl fotografera på andra kyrkogårdar?
Mvh Lotta
 

kriss

Avslutat medlemskap
Har aldrig varit där, men jag har nog aldrig sett nån sån skylt vid en kyrkogård och undrar också varför man inte skulle få. Tänk om man vill fotografera sin avlidne släktings gravsten?
 

Jesper K

Aktiv medlem
Vid vilken ingång skulle den skylten sitta?
Såg ingen vid Bogårdsvägen (heter den väl) i alla fall...
Jesper
 
Senast ändrad:

pej

Aktiv medlem
krissybaby skrev:
Tänk om man vill fotografera sin avlidne släktings gravsten?
Det är nog inte därför som de förbjuder det utan av respekt för de anhöriga. Vem hade inte reagerat om det hade publicerats bilder som avbildade gravstenen till en nyligen bortgången och nära anhörig? Jag har för övrigt hört samma sak om andra begravningsplatser. Prata med den lokala kyrkogårdsförvaltning om du är osäker.
 

ArneM

Aktiv medlem
Fotografering

Jag har kollat upp vad som gäller på skogskyrkogåren och som för övrigt gäller vid alla begravningsplatser. Man för får på intet sätt uppträda kränkande mot de döda eller levande vilket innebär att man inte får fotografera personer eller gravstenarna där man kan identifiera personen i fråga.Ej heller fotografera vid jordfestning eller dyligt.Man får ej heller fotografera enskilda personer."Det är en helig plats". Annars är det i stort fritt att fotografera. Vid frågor eller oklarheter ring stiftet 08/ 508 301 00

Mvh

Arne M
 

Yanile

Aktiv medlem
Fota gravsten...?

Har kollat runt lite på det här ämnet.... Om du är gravrättsinnehavare, det vill säga att du ansvarar för graven kan ingen hindra dig från att fotografera den, vilket även en del kyrkovaktmästare framhåller när man talar med dem.

Likaså så finns det faktiskt begravningsbyråer och stenhuggare som använder bilder av verkliga stenar i sin marknadsföring, dessa bilder brukar dock inte visa personen i gravens namn och födelse/dödsdatum, men likväl är det stenar som står på kyrkogårdar runt om i landet. Så att säga att det finns en genrell regel mot att fotografera på svenska kyrkogårdar tror jag är att ta i lite i överkant. Däremot får man väl låta sitt förnuft styra tillvägagångssättet....
 

lotelo

Aktiv medlem
Efter en lång disskussion i en annan tråd ringde jag upp Börje Olsson på kyrkogårdsförvaltningen i Sthlms stad som bekräftar att den regeln finns och att det är just en regel men ingen lag. I särskilda fall kan man ansöka om att ändå få fotografera gravstenar mm. Ett exempel då det kan beviljas är till medier och utbildning i speciella fall, ett exempel där det i princip aldrig beviljas är till inspelning av musikvideos. Alltså, det finns undantag och det är ingen lag men en förhållningsregel.
/Lotta
 

SunKi

Aktiv medlem
Sen så är det ju med det som med det mesta här i samhället, visst.. kanske man inte "får" för att kyrkan tycker så.. men det hindrar ingen från att göra det. Du gör inget olagligt, så länge du inte stör människor så ser inte jag något fel i det.
Jag gillar inte att vissa människor tycker att dom kan lägga till regler i samhället hur dom vill, samhällets regler står noterade i lagboken.


Har varit på några kyrkogårdar och fotat med stativ, men om folk kommer i närheten brukar jag gå längre bort från dem eller packa ihop sakerna tills dom har gått.. (smidigast är ju då att besöka kyrkogården vid en tidpunkt då det inte är så mkt folk i rörelse.

Vad det gäller att fota gravstenar så att namnen syns vet jag inte hur det ligger till, men om inte publicera bilderna så lär det vara ok.

Sedan skulle jag nog inte ta bilder på en grav där någon nyligen gått bort.. (förövrigt är äldre gravstenar mkt snyggare enligt min mening)
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag råkar bo mitt emot en kyrka. Till och från så går inbrottsalarmet och då brukar jag ta min hund och så går jag en sväng och kollar att allt är okej.

Nu är det så att kyrkan anser att hundar skall vara förbjudna på en kyrkogård och har därför satt upp skyltar...på insidan av kyrkogården. Dvs man ser dessa skyltar när man är på väg ut från gården och inte när man går in på den. Undrar vem det var som tänkte till när dessa skyltar sattes upp.

I likhet med hundregeln finns det säkert en fotoregel, men så länge man inte kränker någon annan, framförallt levande, så tror jag inte att någon protesterar.

Mvh
Maverick
 
ANNONS