Annons

Macro med stackad optik

Produkter
(logga in för att koppla)

-Catherine-

Aktiv medlem
Igår fick jag min beställda couplingring med posten. Jag testade genast att montera mitt 50/1,8 bakvänt på mitt Tamron 90/2,8.

Dessvärre hade jag inte räknat in att mitt Tamron hade en filtergänga på 55mm och inte 58 som på couplingringen. Således blev det till att montera couplingringen med hjälp av en step-up.

Eftersom jag då använde min enda 55-58mm step upp till Tamronet så hade jag då ingen step-up till mitt 50/1,8 utan fick istället montera på mitt 80/1,8 bakvänt på Tamronet.

Efter lite gissel med fokusering så lyckades jag till slut åstadkomma en bild. Vilken förstoringsgrad detta blev är jag lite osäker på, men nog borde det vara mer än 1:1 som Tamronet ger.

Skärpedjupet blev extremt kort och eftersom jag inte lyckades sätta fast kortet rakt emot optiken så går skärpeplanet diagonalt. Men detta var ju också bara en testbild :)

Rätt skoj var det, och inte kostade det mig mer än 49kr.

Bilden nedan är en 100% crop ur bilden jag tog. Motivet är mitt minneskort. Texten är c:a 1mm hög.
 

Bilagor

-Catherine-

Aktiv medlem
Nedan är hela bilden och den röda kvadraten utmärker området som bilden ovan är tagen ur. Ljusklotet bakom är från min skrivbordslampa som fick agera ljuskälla.
 

Bilagor

ANNONS