Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Pentax istDS 18-55, eller Pentax ist DL 16-45

Produkter
(logga in för att koppla)

agnetag

Aktiv medlem
Står i valet mellan dessa två och har läst att några av er nser DS:en vara bättre och förstått varför. Av andra tester har jag förstått att DL eventuellt skulle vara mer ljusstark och det är egenskap jag uppskattar.

Hur bra är ljusstyrkan i DS:en? (jag föredrar bilder utan blixt)

Är objektivet 16-45 värt pengarna i jämförelse
med 18-55?

Jag är bättre på att fota än att hantera en dator. Hur är Pentax programvara jfr med Canons?

Eftersom jag trivs i naturen undrar jag också om någon av kamerorna är mer tålig?

Agneta G
 
>> Sökaren i DS är störrre än sökaren i DL, vilket underlättar manuell fokusering - dock är DL:ens sökare något ljusstarkare vilket beror på två faktorer 1) den är mindre, så den mängd ljus som sökaren tar in är koncentrerad på en mindre yta, 2) den har en nyare mattskiva än den i DS:en som kompenserar den ljusförlust som DL:ens pentaspegel sökare har jämfört med den pentaprisma sökare som sitter i DS:en.
Båda är bättre för manuell fokusering än konkurrenterna.

Jag förstår inte vad du menar med ljusstyrka? Både DS och DL:en har ISO 200 - 3200 och samma slutare (30s - 1/4000). De är användbara upp till ISO 800 med försumbart brus, visst brus finns vid ISO 1600, men det är först vid ISO 3200 som bruset blir klart påtagligt (dock blir bilderna fortfarande fullt användbara).

DA 16-45 är ett klart skarpare objektiv än DA 18-55, framför allt med öppen bländare (det är skarpare vid f/4 än 18-55 är). Det ligger definitivt i en högra klass. Den extra vidvinkeln kan också vara välkommet. Dock är 18-55 ovanligt bra för pengarna.

Pentax mjukvara uppfattar jag som enklare att använda än Canons, men den har något färre funktioner. Dock är ingen av dem särskilt bra. Jag har en kompis med Canon och vi slängde ut Canons mjukvara, det är enklare med Photoshop Elements.

Själv kör jag Capture One för att omvandla RAW till JPEG eller TIFF, den har bra funktioner men funkar bara med DS:en ej DL.

Bibble Pro är en lättanvänd och bra RAW-omvandlare med stöd för både DS och DL:en.

Jag är osäker på om senaste versionen av Photoshop Elements har inbyggt stöd för DL:en, men senaste versionen av Adobe Camera RAW har stöd för den.

(jag kör inte Photoshop... jag använder Corel PhotoPaint eller PaintShop Pro).

När det gäller tålighet så har DS:en och DL:en liknande uppbyggnad - skal i plastkomposit över ett metallchassi. De är lika tåliga.

En viktig sak - om du bestämmer dig för en DS bör du uppgradera den med senaste firmware (2.0).

DS:en och DL:en är väldigt lika varandra, men om du tänker använda gamla blixtar (ej P-TTL kompatibla) så fungerar inte de med DL:en, bara DS:en. DL:en fungerar bara med P-TTL blixtar.
Sedan så tycker jag att DS:ens 11 punkters AF där man själv kan välja fokuspunkt är smidigare än DL:ens trepunkters där man bara kan köra manuellt på den i mitten.

I fråga om bildkvalitet är de helt likvärdiga varandra, jag rekommenderar att du kör på tonläget "natural", då "bright" ger onödigt uppskärpta bilder med extra färgmättnad och kontrast.

Hälsningar*
 

lunma

Aktiv medlem
ist DS och 16-45

Mitt tips är ist DS och 16-45. Det är en mycket trevlig kombination. Nackdelen är att jag inte kan återanvända filter, men det är det värt. Om man inte anser sig behöva så mycket vidvinkel är även FA 28-105 en bra kombination. Mina bilder från Hävla hammarsmedja är huvudsakligen tagna med 16-45 och någon med 28-105, http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=94797

/Mats
 
FA 28-105 f/3.2-4.5 är ett bra objektiv, men jag har inte sett ett paketpris på det och DL/DS, så det blir antagligen en dyrare kombination.

Hälsningar*
 

agnetag

Aktiv medlem
Tack för hjälpen. Det lutar fn mot en DS även om DL:en är lite billigare i kit med 18-55.
 

csandlund

Aktiv medlem
Jag är inne på samma funderingar...
Ska jag köpa en Samsung GX-1s (Pentax ist DS2) eller en Pentax ist DL??
För prisskillnaden kan man köpa ett bättre objektiv än det som följer med i paketet.
Men samtidigt får man en större sökare och om jag har förstått det rätt bättre ljusmätning med fler punkter.
 

agnetag

Aktiv medlem
Jag hittade en Pentax istDS med 18-55 för 5990:- Eftersom jag kommit fram till att köpa en istDS blev valet lätt, även om jag var lockad av objektivet 16-45.
 

olasu_

Medlem
csandlund skrev:
Jag är inne på samma funderingar...
Ska jag köpa en Samsung GX-1s (Pentax ist DS2) eller en Pentax ist DL??
För prisskillnaden kan man köpa ett bättre objektiv än det som följer med i paketet.
Men samtidigt får man en större sökare och om jag har förstått det rätt bättre ljusmätning med fler punkter.
Jag är också i samma situation.
Jag tror att Samsung GX1s är en bättre kamera och vill väl ha den. Samtidigt ser jag att man kan få DL för 5395:- på dustinhome. Men när jag ringde dustin och frågade om dom skulle få in dom på lager snart så visste dom inte alls.

Därför vet jag inte om jag ska slå till nu eller köpa en samsung i sommar.
 

Bofoto

Aktiv medlem
Å ena sidan

Å ena sidan Samsungen (DS2) är bättre (7000:).
Å andra sidan Pentax DL för 5500:- och med 50-200zoomen också för 7600:-(på Cyberphoto).
En tanke är att köper du nu för 5500:- så kanske du får 4000:- om du säljer inom ett år.
Alltså en liten förlust om du vill gradera upp.
""eller köpa en samsung i sommar""
Då kanske pentax har kommit med en ersättare till DS/DS2, kolla här på sidan eller fråga Roland Mabo.
 

olasu_

Medlem
Tack! din tanke är inte alls dum

Det är jättekul att Pentax har nya produkter på gång men om jag fattat rätt så blir det i aug-okt och så länge vill jag inte vänta. Bra dock att det kommer finnas nått att byta upp sig till.

DA 50-200 står också på önskelistan.

Svårt det här.
 

csandlund

Aktiv medlem
Jag har fått låna en ist DL över helgen av min lokala fotohandlare :)

Har ni några favoritinställningar för optimal bildkvalité?

Än så länge har jag inte tagit så många kort, men jag är väldigt positiv till hur den igger i handen och som vanligt är Pentax kameror logiska att använda.
 

blackursus

Aktiv medlem
Jag har en DS och därför vet jag inte exakt vad det finns för inställningar på DL...
Jag rekommenderar dock att du kör på tonläget "natural", då "bright" ger onödigt uppskärpta bilder med extra färgmättnad och kontrast. Kommer inte på de svenska namnen för dessa lägen. Men gör du detta har du en bra start...
 

csandlund

Aktiv medlem
Så, då är man en lycklig ist DL ägare!! :)
Beslutet var inte så svårt, kameran är toppen att använda och ger väldigt fina bilder. Dessutom har jag ju en del objektiv.

Det enda jag saknar är bländarringen, men den lär väl aldrig komma tillbaka :(
Den medföljande programvaran var inte heller så kul, iallafall inte Mac versionen.

Oj, vad man ska fota i vår!! :)
 
csandlund skrev:
Har ni några favoritinställningar för optimal bildkvalité?
Kör du RAW så spelar det ingen roll vad du sätter kameran på, men kör du JPEG så rekommenderas bildton: Naturlig (Natural), du kan även prova detta i kombination med skärpa +1.

Avstå gärna från de automatiska bildlägena, då de alltid använder bildton: högkontrast (Bright).

Hälsningar*
R
 
ANNONS