Annons

Pentax samarbetar med Tokina

Produkter
(logga in för att koppla)
Enligt Tokina så inledde de och Pentax ett samarbete för 1,5 år sedan gällande design och inköp av optiska linser. Det här samarbetet har hitills resulterat i Pentax/Tokina 12-24 f/4 och Pentax/Tokina 10-17 fisheye. Kommande 16-50 f/2.8 och 50-135 f/2.8 är även de ett resultat av detta samerbete.

Den optiska designen är samma, men mekanik, utförande, precision och antireflexbehandling skiljer sig åt mellan fabrikaten. De sätts också samman i olika fabriker. Genom att samarbeta om den optiska designen så kan de köpa in råmaterialet till objektiven till en lägre kostnad och de kan även forma de enskilda optiska linserna till ett lägre pris än vad som annars skulle varit fallet.

Intressant är att Tokina har annonserat att de på Photokina mässan kommer att visa ett 17-135 f/3.5-5.6 objektiv, som de påstår är en del av deras samarbete med Pentax, men Pentax har inte med detta objektiv på sin officiella lista över kommande objektiv. Hm?

http://www.tokina.co.jp/news/pie2006news.html
(på japanska, använd babelfish...)
 

Joi

Aktiv medlem
jättebra att de jobbar tilsammans kanske priset och kvaliteten blir bättre, hadde varit jättebra om kameratilverkarna hadde universal bajonet som alla gluggar passade oberoande av märke.
 

lion-62

Aktiv medlem
Pentax samarbetar med...

Bäste Jóhannes!
Här är faktiskt Pentax unika, de har, se'n de började med bayonette, hela tiden haft en&samma fysiska&mekaniska fattning!
Det som ibland skiljer är diverse elöverföringscontacter, men allt är compatibelt om än med vissa "communicationsbegränsningar" mellan hus&optik...
Även Chinon&Ricoh har Pentax K-bayonette!!

Mvh: L.C.Stefan Strandberg, HFK
 

Joi

Aktiv medlem
vet det men jag menar en standard fattning mellan alla kameramärken Ni-Ca-KM-Pentax-OM.
Tänk om man bara kunde köra Volvo med Volvia bensin och däck från Volvo.:)
 
Det positiva med samarbetet är att de möjliggör för Pentax att lansera nya objektiv snabbare, men samarbetet gäller bara de brännvidder som Tokina också är intresserade av och vad jag kan se så gäller det hitills bara variabla brännvidder, vilket är förståeligt med tanke på att Tokina måste tänka på vad de kan sälja till andra fattningar. Fasta brännvidder är populära i Pentax lägret, men kunder inom andra läger favoriserar fortfarande objektiv med variabla brännvidder.

Kvalitetsmässigt har Tokina visat att de kan göra optiskt glas av hög kvalitet, men antireflexbehandlingen har varit mindre bra (jag har själv ägt ett Tokina AF 28-105 f/3.5-4.5 AL). Nu blir detta inget problem då Pentax applicerar sin egen antireflexbehandling på de optiska linserna.

Kvalitetsmässigt så kommer objektiven skilja sig åt i utförande, känsla och mekanisk kvalitet (eftersom de tillverkas i respektive märkes fabriker utifrån respektive märkes design, materialval och lösningar, endast det optiska glaset tillverkas gemensamt).

Tokinas varianter kommer ej att säljas i Pentax fattning, jag tycker detta är synd men samtidigt förståeligt (inbördes konkurrens).

Hälsningar*
 
ANNONS