Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Canon EOS med 24/105 = prisvärt?

Produkter
(logga in för att koppla)

LasseL

Aktiv medlem
Tjenare. Jag har blivit erbjuden en EOS 20D (ca 3000 bilder tagna) och en glugg EF 24-105mm f/4L IS. Verkar det vara ett vettigt pris?

8500 för kameran
8400 för gluggen

Tacksam för svar

Mvh

/Lasse
 

aake

Aktiv medlem
Ja. I vilket fall blir det säkerligen sålt till någon annan för det priset om inte du slår till.
Mvh/Åke
 

LasseL

Aktiv medlem
...fast jag läste att det har varit lite strul med den gluggen, hur vet jag att det inte är trubbel med den jag köper?

/L
 

LasseL

Aktiv medlem
Anledningen till att jag frågar är följande. I nuläget finns det två anledningar till min tvekan. För det första har EOS 30D snart premiär på marknaden vilket gör begagnatmarknaden svårbedömd. Dessutom har ju gluggen haft problem. Vad tror ni. Om jag väntar med att köpa i några veckor, får jag ett bättre pris då?

En mycket undrande

/Lasse
 

Lysmask

Avslutat medlemskap
Tycker inte priset är så våldsamt hett. Gissar att 20D kommer stabilisera sig runt 7k snart och om du justerar erbjudandet till 7k för 20D så betalar du i stort sett fullpris för gluggen.

Jag hade själv presenterat erbjudandet precis som säljaren gjort i detta fallet, verkar vara en jättebra deal vid första anblick men klurar man lite så.. :)
 

Jeppe

Aktiv medlem
16 kkr för paketet är ett rimligt pris. Dra inte allt för stora växlar på att optiken är felaktig. Det var endast i vissa situationer och det åtgärdas gratis av Canon. Bara be ägaren att skicka in det för reperation om detta inte är gjort.
 

LasseL

Aktiv medlem
Tack. Om ingen annan har något att invända så slår jag till!

Tacksamma och glada hälsningar till alla er på fotosidan.se.

Mvh

/Lasse
 

Oscar

Aktiv medlem
Det finns en tråd om priset på beg 20D.. kolla lite på den innan du slår till.
 

Damocles

Aktiv medlem
Du kan lätt kolla produktionsnumret på gluggen om det är en av de som haft problem.

Kollar du längst bak på gluggen, precis ovanför utgångshålet så har du ett tillverkningsnummer som börjar med UT. Bara objektiv med lägre nummer än UT1000 har problemet. Dessutom bytes dessa ut av Canon utan kostnad.

Problemet i sig uppstår om du har en stark ljuskälla med infallade ljus mot frontlinsen från cirka 37º-43º vinkel.

Felet ifråga ter sig som en ljusspridning, här är en bild med effekten som felet ger.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/508887.htm?set=lp

Angående priserna får du kolla lite och jämföra med andra begagnad, åldern på sakerna, och skicket och sist nypris. Sedan om du tycker att det är värt pengerna.
 

LasseL

Aktiv medlem
Gott! Nu har jag nog den info jag behöver... Såvida ingen annan har någon åsikt?

Mvh

/Lasse
 
ANNONS