Annons

SKatt på frilands jobb .... osv

Produkter
(logga in för att koppla)

daniel81

Medlem
Rent hypotetiskt frågat såklart: Om någon får över 10000 kr / år i betalning för olika bilder till olika företag i europa och usa via check. Kan då denna person komma undan med detta utan påhälsning frpn skattemyndighet?????
 

mrsandin

Aktiv medlem
Löser du in dessa på banken å tar ut dem i kontanter så syns ju detta inte på några konton. så teoretiskt sett så blir det nästan omöjligt att se att du fått pengar, fast detta får man ju inte säga så myndigheterna hör. risken att bli upptäckt är extremt liten såvida inte någon skattmas är här inne å snokar på fotosidan. säkert inte alls omöjligt.
 

nicemd

Aktiv medlem
Jag tror att belopp över en viss summa rapporteras automatiskt av banken till skattemyndigheten.

Niclas.
 

sebbfolk

Aktiv medlem
Bara ett litet påpekande för undvikande av missförstånd: visst betalar vi gärna skatt och slipper betala för sjukvård, skola, äldrevård, vägar..... Eller?
 

mrsandin

Aktiv medlem
Skulle faktsiskt rekommendera dig att registrera dig som näringsidkare och fixa en FA-skattsedel. Då får du även lyfta momsen på allt du köper in till verksamheten. har själv haft FA-skatt i några år och ångrar mig verkligen inte. Absolut värt besväret, åsså får du lära dig hur företagande fungerar.
 

daniel81

Medlem
Om nu kulorna börjar rulla så låter FA skatt som en fin grej. Hur fungerar det här med att lyfta momsen? Drar man det på skatten?

MVH/ Daniel
 

tobias l

Aktiv medlem
RSV är en bra samtalspartner för den som vill starta eget. I Stockholmsområdet arrangerar de en gratis kurs (två kvällar) i ämnet som är mycket informativ.

Lycka till!
 

PatrikAdolfsson

Aktiv medlem
Jag har en erfarenhet med check från USA.

Banken (Nordea) betalar inte ut kontant. De sätter bara in pengar på ett konto. Och du måste ha minst lika mycket på ditt konto som checken är på...

Jag hade tur. Jag hade den summa som krävdes...

/Patrik
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Om du rent hypotetiskt deklarerar din "inkomst av hobbyverksamhet" som detta räknas som kan du i vissa fall göra begränsade avdrag för förslitning av utrustningen du använder. Du kan också spara göra avdrag för förluster i din hobbyverksamhet, dock inte omedelbart utan mot framtida vinster.

Du skall också betala egenavgifter på din inkomst, vilka iofs kan dras av på annat ställe i deklarationen.

Gå in på www.rsv.se och sök på "hobbyverksamhet" så får du mer info

Blir med andra ord inte speciellt mycket över av dina 10.000 om du deklarerar inkomsten. Tyvärr uppmuntrar skattesytemet inte verksamhet i den här formen.

Överlag är det mycket bätter att bedriva verksamheten i bolagsform som diskuterats ovan. Då har du större frihet att använda intäkterna i din verksamhet till inköpå av film och utrustning utan moms eller skatt.


mvh

Fredrik Persson
Fredrik Persson
 
ANNONS