Annons

Vilken upplösning/kvalitet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Linis

Avslutat medlemskap
Hej!

Ska fota lite imorgon till en hårvisning, nu är det så att dom kanske vill "skriva" ut en del bra bilder sen och ha på sin Salong. Då undrar jag:

1. Om jag ska skriva ut i A5 format (halva A4) vad behöver jag då för upplösning samt kvalitet?

2. Om jag ska skriva ut "vanlig" storlek 10*15 (stämmer det?) vad ska jag då köra med för upplösning samt kvalitet?

MVH
Lina
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag skulle testa med högsta upplösning och kvalite fine - det skulle kunna duga och du får in en del bilder på ditt minneskort. Kör några skott själv först och testa vettja :) Testa gärna med "Standard" oxå

Nu kommer någon att skriva att högsta kvalite blir bättre.... ja jag vet det, men jag gissar att fine blir tillräckligt bra med hänsyn till tillgängligt minne
 

Linis

Avslutat medlemskap
Jo man tycker det borde räcka med tanke på att jag isåfall bara ska skriva ut små bilder. Vet du ungefär vad kostnade ligger per utskrift?

Behöver man verkligen högsta upplösningen då man bara ska skriva ut i små format?
Är det inte bättre då att satsa på finare kvalitet och lägre upplösning?? Eller? Jag har ingen aning som sagt.

//Lina

ps Förästen hur lång tid tar det att uppdatera till silvermedlem när man väl har anmält sig? ds
 

mipert

Aktiv medlem
Linis skrev:
Behöver man verkligen högsta upplösningen då man bara ska skriva ut i små format?
Nej, men är du verkligen, verkligen säker på att du aldrig kommer få en fråga från kunden om du kan fixa större bilder, kanske till en affisch eller annons?

Tro mig, när de ser dina fina bilder kommer du ångra att du inte satsade på högsta kvalitet ;-)
 

Linis

Avslutat medlemskap
mipert skrev:


Nej, men är du verkligen, verkligen säker på att du aldrig kommer få en fråga från kunden om du kan fixa större bilder, kanske till en affisch eller annons?

Tro mig, när de ser dina fina bilder kommer du ångra att du inte satsade på högsta kvalitet ;-)
Vad tycker du jag bör satsa på? har för dåligt med minne för att köra "superfine" och "raw". Det bäste är väl då att jag har den största upplösningen och kvalitet "fine"
Tänkte bara att den största upplösningen är ju svin stort typ 90*90 eller nått sånt...
 

mipert

Aktiv medlem
Linis skrev:


Vad tycker du jag bör satsa på? har för dåligt med minne för att köra "superfine" och "raw". Det bäste är väl då att jag har den största upplösningen och kvalitet "fine"
Tänkte bara att den största upplösningen är ju svin stort typ 90*90 eller nått sånt...
Jag vet för lite om digitalkameror och vad olika inställningar ger för resultat.

Jag skulle göra några tester innan jobbet.
Ta bilder med olika inställningar och skriv ut eller titta på skärmen för att se skillnaden.
Jag skulle satsa på att spara så jag får bildfiler med kvalitet fine och en storlek som räcker för A4 med upplösningen 200-250ppi.

På min Fuji Finepix betyder det att jag får in 12 bilder med mitt mineskort med högsta kvalitet.
Sänker jag pixelantalet blir det 55 bilder men då blir det bara 138ppi för en A4.

Som sagt, testa lite, det är bästa sättet att veta vad du behöver.
 

Linis

Avslutat medlemskap
mipert skrev:
Jag skulle satsa på att spara så jag får bildfiler med kvalitet fine och en storlek som räcker för A4 med upplösningen 200-250ppi.
200-250ppi ??

På min står det:

2560 * 1920
1600 * 1200
1280 * 960
640 * 480
 

Linis

Avslutat medlemskap
kan ni inte bara säga lite snabbt vilket jag ska använda:
2560 * 1920
1600 * 1200
1280 * 960
640 * 480

Orkar faktiskt inte sitta och läsa igenom en artikel just nu.
Ska göra det ngn annan gång.
 

mipert

Aktiv medlem
Nu har jag rodnat färdigt efter jimhs inlägg.

En bild med 2560x1920 pixlar kommer ge dig en obeskuren A4 med upplösningen 230ppi.

Så om minneskortet räcker skulle jag satsa på största storleken.

1600x1200 ger dig upplösningen 145ppi vilket för mig skulle vara nedre gränsen.
 

Linis

Avslutat medlemskap
Din artikel är säkert jätte bra men har inte tid just nu, ska läsa den senare.

Med andra ord så har det större betydelse hur stor upplösning man har än större kvalite?
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag skulle säga att upplösningen är viktigare än kvaliten. Upplösningen styr ju mängden pixlar i din bild. Pixlar skall du älska och förvalta väl. De är guld värda.

Om man inte använder högsta upplösningen drar man inte nyttan av 7i´s 5 Megapixel

Kvaliten avgör hur mycket bildfilen komprimeras. Även här avgörs kvalité i bilden, men om jag tvingas prioritera så väljer jag nog att sätta upplösningen i första rummet
 

mipert

Aktiv medlem
Nu har jag rodnat färdigt efter jimhs inlägg.

En bild med 2560x1920 pixlar kommer ge dig en obeskuren A4 med upplösningen 230ppi.

Så om minneskortet räcker skulle jag satsa på största storleken.

1600x1200 ger dig upplösningen 145ppi vilket för mig skulle vara nedre gränsen.

Hur gick det här till?
Jag har sett andra exempel på dubbla inlägg men vad beror det på?
 

haze

Aktiv medlem
pixlar och minnen..

undrar bara lite över tankegången...
Brukar ni normalt ladda film av lägre kvalitet när ni skall skjuta vissa bilder? Och vad är motivet? huset mittemot eller 8 bussen?
Personligen väljer jag alltid högsta upplösning i alla lägen, Tillfället för bilden kommer ju aldrig tillbaka (om du inte väljer ovan nämda motiv) så varför fundera över detta? En bra bild kommer säkert att användas till något annat i framtiden, en trycksak tex. Vad gör du då med din låga upplösning?
Lite extra minnen bör man ha råd med om man har en kamera i den här prisklassen. Bilden kan ju lätt göras mindre om så önskas, och då kan man fundera över storlek mm. eller?.....
 

Arleklint

Aktiv medlem
Jag håller helt med dig!

Jag kör alltid högsta upplösning - i detta fall alla 5MP - men väljer jpeg istället för tiff i syfte att "spara minne"
 
Senast ändrad:

Linis

Avslutat medlemskap
Jag håller med dig, klart man ska ta med det som är bäst. Men i med jag inte visste vilket som var bäst så frågade jag...
 
ANNONS