Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Röda ögon

Produkter
(logga in för att koppla)

JessicaE

Avslutat medlemskap
Jag undrar ifall det finns något program eller "tillbehör" till Photoshop där man kan ta bort röda ögon på bilderna? Jag har tagit jättemånga fina bilder, tyvärr så blev det röda ögon på en del och det vill man ju få bort innan framkallning...Tips?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Zooma in.. välj färghinken, svart färg, och typ 10 i tolerans. Fyll sedan i de röda ögonen. Sen beror det ju lite på hur nära och hur stor kopia, samt hur röda dom är...
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Använd "svampen"!!!
Den tar bort färgmättnaden ur det röda med ett mörkgrått slutresultat. Tycker du att det är lite för grått så är det bara att mörka ner det partiet.

Verktyget ligger på samma ställe som "efterbelys" och "skugga".
 

prinsen

Aktiv medlem
FotoCanvas Lite rekomenderar jag. Helt underbart program för lättare redigering av bilder, Programet finns att hämta på
download
Här ser du ett enkelt exempel

Efter
Före

Jag rekomenderar det programet starkt.

Adam
 

prinsen

Aktiv medlem
OBS, länken går till version 5, jag vet inte om fotocanvas finns med i den men det är bara att pröva.

Adam
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Som Niklas säger kan man använda svampen.

Ett annat sätt som funkar likadant som jag använder är följande:

Markera det röda med lassot, snabbkommando L.
Ange lämplig mängd Ludd, Alt+Ctrl+D.
 

Bilagor

Calle S

Aktiv medlem
Skribent
Öppna kurvor, Ctrl M. Mörka ner det markerade området.

Ta bort markeringen med Ctrl D.

Tänk på att du kan dölja din markering med Ctrl H. Det är lite lättare att se vad man gör då.
 

Bilagor

mipert

Aktiv medlem
Jag har en variant som jag är förtjust i:

1.markera ögat som Calle visar.
2.skapa ett nytt tomt lager
3.fyll med önskad ögonfärg (gröna ögon är jag svag för)
4.välj blandningsläge Color (engelsk version) för lagret.
5.eventuellt kan du minska opacitet, prova tills det ser bra ut.

Vad som sker när man väljer Color som blandningsläge för lagren är att det underliggande lagret behåller sina tonvärden från ljust till mörkt, men färgen blir den som finns i det överliggande lagret.

Fördelen med att jobba med olika lager är att det är lätt att ändra färgen och man kan ha olika ögonfärger på olika lager.
 

Bilagor

ANNONS