Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Inspirations och ork-torka!!

Produkter
(logga in för att koppla)

Danlo

Avslutat medlemskap
Hej.. skriver med anledning av idé-torka.. eller det kanske inte är rätt ord.. Hm.. tror jag blivit för lärd kanske..

Well, till mitt problem:

Jag har fotat i många år och i stort sett inte kunnat tänka på någonting annat.. Men nu har all min ork och vilja bara försvunnit, det känns så hopplöst.. Jag vill ta snygga mode-bilder men ingen verkar veta hur man gör.. och hur jag än sätter ljuset eller vilka PS-förvrängningar jag gör så ser det bara inte proffsigt ut.. Någon som vet hur man gör?
OBS! Det är inte kameran som är problemet..

Så fort jag blir sugen på att fota så tänker jag bara på allt förarbete och efterarbete och att det ändå inte blir som jag tänkt mig och låter bli att fota alls..

Det känns som om jag prövat allt.. Inga idéer är bra nog, eller så är de så komplicerade att de inte går att genomföra med min budget på ca 500 kr/månad.. Jag blir bara så trött..

Varför blir det aldrig som jag vill?

Någon som lider av samma åkomma?

Snälla, vi kanske kan hjälpas åt att ta oss ur detta inspirationsträsk..

/Danne
 

millimeter

Aktiv medlem
Gör något annat ett tag! Fota andra grejer på ett annat sätt, eller låt bli kameran helt. Det blir oundvikligen så att man går in i en vägg om man sysslar mycket med något under lång tid.

Foto ska ju i första hand vara kul, inte en jobbig kamp för att få till något speciellt.

Och om du tar en paus från studion kommer det säkert kännas förbaskat bra när du efter en tid kör på igen. Nya idéer, krafter, osv :)
 

TSV

Medlem
Jag HaAtar photshop och DATORER

Mitt liv har blivit fotografering...som hobby.Men jag hatar photoshop!! skaffade en skanner i januari och ju mer jag lär mej destu mer irriterad blir jag.Jag fotar analogt och kommer nog att fortsätta med de så länge det är möjligt.Det blir främst dia som e intryckt i kameran.När jag tryckt på den magiska avtryckaren så e de ju nääästan färdigt,har jag skött mej en lyckad orginalbild,har jag slarvat adjössss,kan de bli bättre? inte enligt mej! Jag e naturmänska och helt ointresserad av teknik överhuvudtaget.Jag blir irriterad och stressad här på stolen,här fotar jag inget,här stryps min egna kreativitet.Stundvis har jag tänkt på att skaffa digitalkamera men till vilken nytta?? Inte ska jag väl ändå behöva sitta här vaaaarje gång jag knäppt!? Jag förstår dej helt,pröva med analogt några veckor.De kreativa möjligheterna med en vanlig analog kamera är obegränsade.Själv tänker jag skaffa en mellanformatare,gärna projektor för 6 gånger 7 formatet.KÄNSLA! Tvekar starkt på att en digital kamera har en likadan känsla från början till projisering..Dehär e inget nervärderande mot digitala fotografer! Dehär e vad JAG tycker/Känner! Mvh Tommy
 
ANNONS