Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

tester av Dimage 7i.

Produkter
(logga in för att koppla)

sagan

Avslutat medlemskap
http://www.smartson.se/Default.asp?WCI=wiMain&TestId=1512

Cnet påpekar att kameran helt klart är designad för att möta kraven hos den som fotograferar på fritiden men inte vill betala för ett professionellt digitalt SLR system. Under dessa förhållanden sköter sig kameran utmärkt under varierande fotografiska förhållanden, med användarvänliga funktioner kapabla att producera högkvalitetsfoton. Det mest anmärkningsvärda är annars att den är så snabb och den nya Ultra High Speed inställningen gör det möjligt att ta sju bilder per sekund vilket är i nivå med professionella filmkameror. Enligt tillverkaren räcker batteriet till 200 kort men testaren anser att 150 kort är en säkrare siffra. Kameran är mycket bekväm, bilderna är generellt skarpa med bra detalj- och färgåtergivning. Det fanns några exempel på artefakter men kameran kommer att bli en allvarlig konkurrent till många professionella kameror spår Cnet.
 
Senast ändrad:

raderad medlem

Aktiv medlem
Ser onekligen lockande ut för oss som önskar oss ett proffisgt verktyg men inte sitter på 30 lakan.

Men är 4s längsta slutartid? Hur gör man om man vill ha längre?

Hur "dåliga" blir bilderna utan konvertering till sRGB?
 

Arleklint

Aktiv medlem
4 sek är den längsta tid som kan mätas. Vid längre exponering blir man hänvisad till BULB.

Jag ser ingen skillnad i bilderna om de inte konverteras, men det kan ju vara min begränsning.
 

Micke H

Aktiv medlem
Tack kim för tipset på smartson, ska ta ock kolla på den.

Nu står mitt val mellan D7i och D7hi...
Dyrare, men med inbyggd pc-kontakt vilket jag behöver(jo, jag vet att det går att köpa till på D7i), att man sparar bilderna direkt i RGB, vilket min bildbyrå vill ha, plus lite annat...

Är det någon som kan övertyga mig om annat så att jag inte lägger ut 3-4000:- för mycket...

Är det någon som hållt i D7hi och jämfört med D7i?

/Micke
 

Arleklint

Aktiv medlem
Det låter på dig som det inte finns någon anledning att inte satsa på 7hi. Den mellanskillnaden i pris drar du väl in på ett par jobb :)

Jag har inte hållt i 7hi, Men 7i känns bekväm och med 7hi´s gummigrepp kan det bara bli bättre.
 

Micke H

Aktiv medlem
Tack Arleklint, det är precis så jag tänker...
Nu ska jag bara se till att mina kunder betalar de fakturor jag skickat dem, så blir det nog snart en D7hi...

/Micke
 

Maverick

Aktiv medlem
Jag har en 7Hi, men jag har inte jämfört med 7i. Men nog känns 7Hi kvalitetsmässigt okej. Jag vet inte hur huset är byggt på i-modellen men på Hi ska det vara någon metallegering.

Dock tycker jag att siffran med 150bilder är en kraftig glädjesiffra. Men det kanske beror på mitt sätt att fotografera. Jag panorerar mycket och har således AF inställd på kontinuerlig fokus, och då kameran har stora problem med att bestämma sig för vart folkus ska ligga så fokuserar den fram och tillbaka ganska mycket och det lär ju suga en del ström. Jag uppskattar att jag får ut kanse 50bilder på en laddning. Jag har inte tillräckligt stort minne för att testa 50 rawbilder.

Jag har en utförligare reccension skriven.

Personligen så övervägde jag aldrig en 7i utan hoppas att denna ska klara sig tills minolta släpper ett digitalt kamerahus.

Mvh
Maverick
 

Arleklint

Aktiv medlem
Maverick skrev:
Jag vet inte hur huset är byggt på i-modellen men på Hi ska det vara någon metallegering.
Både 7i och 7hi är uppbyggda i magnesium.

Mest ström drar väl LCD, AF och blixt. 50-100 bilder nånstans verkar rimligt utifrån mitt sätt att fota.
 

sagan

Avslutat medlemskap
arleklint skrev:
4 sek är den längsta tid som kan mätas. Vid längre exponering blir man hänvisad till BULB.
där är det en klar förbättring på 7Hi, som har fått 15 sek med automättning..BULB är dåligt nog bara på 30 sek..fortfarande.
 

raderad medlem

Aktiv medlem
arleklint skrev:
4 sek är den längsta tid som kan mätas. Vid längre exponering blir man hänvisad till BULB.
Då måste man ha en ljusmätare för att veta exponeringstiden eller? Jag är inte så haj på detta men jag skulle vilja jobba lite mer med nattfoto. Men det kanske min gamla Chinon med autoläget får duga till i fortsättningen också...
 

sagan

Avslutat medlemskap
ace skrev:


Då måste man ha en ljusmätare för att veta exponeringstiden eller? Jag är inte så haj på detta men jag skulle vilja jobba lite mer med nattfoto. Men det kanske min gamla Chinon med autoläget får duga till i fortsättningen också...
eftersom det är en digitalkamera så kan du se resultatet direkt, och kan ta många exponeringar utan att det kostar något, så det är bara att testa sig fram..fotar man nattfotografering ofta så lär man sig ungefär hur lång exponering som krävs..man kan oxå utnyttja tiden man får med automättningen..vid 200ISO/4sek AUTO exempelvis och fördubbla slutartiden för att få en bild i 100ISO/8sek BULB
 

Arleklint

Aktiv medlem
ace skrev:


Då måste man ha en ljusmätare för att veta exponeringstiden eller?
Du kan alltid mäta på största bländaröppning, (och erhålla viss tid) som du sedan räknar om i huvudet när du bländar ner.

Om du mäter f2.8/4sek. Kan du köra f4/8sek eller f5,6/16sek o.s.v

Om detta inte räcker till kan du även mäta på ISO800, f2.8 och sedan dubbla tiden för varje steg du bländar ner och för varje halvering av ISO-tal
 
Senast ändrad:

raderad medlem

Aktiv medlem
"eller så kan du kanske använda din Chinon som ljusmätare?"

Hihi, ja det var fiffigt.

Ok, då hajjar jag lite mer... Man får exprimentera lite och det skadar ju inte när det inte kostar! Jag är bara så van vid smidigheten vid jobbiga ljusförhållanden på autoläget på min gamla häck. Men skam den som ger sig!

Men det går alltså att få hur långa exponeringtider man vill med b eller slutar det vid 30s?
 
ANNONS