Annons

Sensorn i Pentax DL

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
Någon som vet om det är annan sensor i DL jämfört mot D? Jag får lite större bildfiler från DL och möjligen också mindre brus.
 

claes p

Aktiv medlem
inte så konstigt

Plåtar själv med Olympus E-1. Allt på denna sida hanlar om Canon och Nikon. Det är klart att vi som kör med udda märken inte finns..........
 

interpix

Aktiv medlem
Då måste jag ha fått ett måndagsex med några extra pixlar. 3038x2019, vilket är 1 % fler än på istD. Tack för länkarna Monica!
 

claes p

Aktiv medlem
Samma sak

Ingen som använder samma utrustning svarar, Canon och Nikon dominerar på denna sida. Välvilliga länkarar är bra...
 

interpix

Aktiv medlem
Re: Samma sak

claes p skrev:
Ingen som använder samma utrustning svarar, Canon och Nikon dominerar på denna sida. Välvilliga länkarar är bra...
Vi är inte så många i Pentaxlägret och C&N folket vet nog inte så mycket om detta ;)
 

mohei

Aktiv medlem
Hallå där! Ska inte DL vara en enklare modell än DS? Och så har den fler pixlar. *mutter*
 

mohei

Aktiv medlem
Jag hade faktiskt en massa analoga nikonprylar för ett år sedan. Jag hade också analoga Pentaxprylar. Nikon sålde jag och köpte *ist DS.
Den funkar så fint ihop med mina gamla MF-objektiv.

Gissa om en och annan undrade vad jag sysslade med. Sälja Nikon och köpa Pentax??

Pentaxian låter bättre än Nikonnörd eller hur?
 
Senast ändrad:

interpix

Aktiv medlem
Jag har faktisk också haft en Nikon, FE tror jag den hette. Först gick den sönder och sedan hade vi inbrott och den blev stulen, tur i oturen så att säga. Det kändes bra att det enda tjuven fick med sig var trasig kamera och en halv rulle semsterbilder från Mallorca.

Jag får väl kolla i morgon igen så inte pixlarna har börjat föröka sig genom delning eller nått.
 

Nemesis

Aktiv medlem
papi skrev:
Då måste jag ha fått ett måndagsex med några extra pixlar. 3038x2019, vilket är 1 % fler än på istD. Tack för länkarna Monica!
När jag fotar i jpg får jag bilder med 3008x2000 pixlar. När jag fotar i raw (som enligt spec skall ge 2008x3008) och konverterar med RawShooter får jag tiff bilder på 3038x2019 pixlar. har ingen aning varför men har antagit att det har med omvandlingen att göra.
 

interpix

Aktiv medlem
Nemesis skrev:
När jag fotar i jpg får jag bilder med 3008x2000 pixlar. När jag fotar i raw (som enligt spec skall ge 2008x3008) och konverterar med RawShooter får jag tiff bilder på 3038x2019 pixlar. har ingen aning varför men har antagit att det har med omvandlingen att göra.

Jag testade att plocka upp en D fil i RawShooter och samma sak händer, den blir lite sörre.

Kör normal med PhotoLab för istD rawkonvertering och då blir de alltid 3008x2008.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Då kan man fråga sig om bilder blir bättre med en konvertering som ger 3008x2008 - dvs 1:1, eller om man blir gladare över något fler pixlar ? ;)
 

tomasandersson

Aktiv medlem
Jag tror att det rör sig om att sensorn har ett par rader extra pixlar i varje kant som normalt används för att hjälpa interpoleringen av färginformationen närmast kanterna. Längst ut i kanten har inte interpolationsfiltren tillgång till lika många närliggande pixlar, så interpoleringen blir inte lika exakt. Dessa pixlar kastas bort i "originalkonverteringen", medans RawShooters algoritm sparar dessa extra pixlar. Jag ser f.ö. samma sak med min Canon EOS 350D.

Blir man då gladare av de extra pixlarna? Nja, ärligt talat så är det så liten skillnad så det gör nog varken till eller från för slutresultatet.

/Tomas
 
papi skrev:
Någon som vet om det är annan sensor i DL jämfört mot D? Jag får lite större bildfiler från DL och möjligen också mindre brus.
Det är precis samma bildsensor i DL som i D och DS. Det som skiljer är inställningen på det inbyggda s k "antialiasing" filtret, som finns för att minska moireeffekter.

Det skiljer även mellan D's och DL:ens JPEG konverteringsalgoritm, DL:ens är något nyare och effektivare, men skillnaderna är små.

Hälsningar*
R
 
ANNONS