Annons

ge bort/låna ut en bild

Produkter
(logga in för att koppla)

mårten

Aktiv medlem
Hejsan!
En person har kontaktat mig och vill ha en utav mina bilder på ett skivomslag. Det är tänkt att vara ett "temporärt" omslag, han ska skicka ut ett antal demon till olika skivbolag. Han kan inte ge mig något betalt, men han kan sätta mitt namn, mailadress och hemsideadress på omslaget.

Hur skulle ni göra? Finns det några legala aspekter jag bör tänka på?

mvh
/mårten
 

prinsen

Aktiv medlem
Jag har ingen erfarenhet av detta men du ska nog tänka på ett par saker.

1. Ska du sälja Bilden/Rättigheterna
2. Hur mycket betyder bilden för dig?


Sök i andra trådar om att sälja bilder så får du någ ditt svar.


Adam
 

Fredrikpersson

Aktiv medlem
Jag skulle sätta er överenskommelse på pränt. Både för din och din kompis skull. Det behöver inte vara något långt avtal, bara följande punkter framgår


Du tillåter din kompis att låna bilden utan ersättning.

Upphovsrätten stannar i sin helhet hos dig.

Din kompis utnyttjande av bilden är begränsat till X antal exemplar och i y veckor.

Din kompis uttnyttjande av bilden avser endast icke-kommersiellt utnyttjande

Du har med x veckors uppsägningstid rätt att säga upp din kompis rätt till utnyttjandet.

Alla ändringar av din rätt kompis rätt att utnyttja bilden skall skriftligen godkännas av dig.


Ni gör två exemplar av avtalet och behåller varsitt ex.

Kan inte komma på något mer just nu, men det här bör räcka ganska långt.

Mvh

Fredrik Persson
 

mårten

Aktiv medlem
tack för hjälpen. det är dock ett litet problem, han bor i england. därför blir det lite bökigt att få något påskrivet. kan man sköta detta över email tro? jättesnabba svar vore trevligt :)

mvh
/mårten
 

Johan Okker

Aktiv medlem
E-post är e-post och ett påskrivet papper är något annat. Postgången är ju inte så hemskt sölig. Skicka ett elektroniskt dokument till honom som han skriver ut och undertecknar och skickar till dig i två ex. När du fått brevet så skickar du bilden och hans av dig påskrivna exemplar av avtalet.

mårten skrev:
tack för hjälpen. det är dock ett litet problem, han bor i england. därför blir det lite bökigt att få något påskrivet. kan man sköta detta över email tro? jättesnabba svar vore trevligt :)

mvh
/mårten
 

mårten

Aktiv medlem
Johan Okker skrev:
E-post är e-post och ett påskrivet papper är något annat. Postgången är ju inte så hemskt sölig. Skicka ett elektroniskt dokument till honom som han skriver ut och undertecknar och skickar till dig i två ex. När du fått brevet så skickar du bilden och hans av dig påskrivna exemplar av avtalet.

precis vad jag gjorde till slut. det verkar ordna sig. tack!
 
ANNONS