Annons

Gamla bilder/ Från 50-kortets tid!

Produkter
(logga in för att koppla)

gitte edelman

Aktiv medlem
På förekommen anledning startar jag denna tråd, där avsikten är att visa gamla bilder som annars skulle bli liggande i 'byrålådan'.
Jag vill se bilder som visar en gången tid - antingen det gäller kläder, byggnader, miljöer, osv...
Lite 'he, he'-stuk får det gärna vara.
Nostalgi är inte vad jag är ute efter. Jag vill gärna se hur taskigt det var förr, eftersom jag tror allt var bättre då!
(SL-kortet gällde. 50 kr för resor i Storstockholmsområdet. Jag jobbade på Södersjukhuset - alltifrån kök, till 'hud och gen', och obduktion. Fick väl en tusenlapp i månaden för besväret. ;) )

Bilden jag biffar, som startmotivation, är tagen på Skarpnäck-festival - 1972 tror jag det var.
Flum, flum, flum...
 

Bilagor

Makten

Aktiv medlem
Äntligen! :-D
Det ska bli skitskoj att se gamla bilder:)

Om du inte misstycker så kommer jag att föreslå att tråden förflyttas till "fritt bildforum", eftersom det ju handlar om att visa just bilder;-)
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Ja, där ser man. Har inte hittat den, fast jag försökte kolla för att gardera mig... Nu går jag och drar nåt gammalt över mig...!
 

mohei

Aktiv medlem
Jag tycker att vi håller igång denna tråd. Ska rota lite i gömmorna. Måste bara försöka minnas när man hade 50-kortet.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Vi väntar med spänning, Monica!
(Det slår mig att lillkillen på bilden borde vara runt 36 år gammal idag. Har kanske inte heller han så mycket kvar av sina ljusa lockar...
Kanske han är medlem på FS? Ingen som känner igen sig? :)
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Jisses! Undrar hur många av dom på bilden som är livet idag!
Klädseln känns ju väldigt föråldrad, men en av växlarna på SJ gick klädd EXAKT så där ännu i början på 80-talet... Sommar som -20 gradig vinter!
Han var född 1925. Blev erbjuden befordran till trafikmästare (en inomhustjänst) under sina sista år. Han fnös och utbrast: 'Va, ska jag befordras när jag ska sluta!?'
Det blev utomhustjänst i blåkläder till sista dagen.
 

holmbo

Aktiv medlem
En av min pappas gamla bilder från skarpnäcks flygfält där motortävlingar hölls under 40-talet.
Enligt pappas manuella EXIF så togs bilden 30 maj 1948. Bilden är från starten av av klassen för Fiat 500 Topolino. Pappa lämnade massor av liknande bilder från den tiden....

//Lars
 

Bilagor

gitte edelman

Aktiv medlem
Kul att du hade en bild från Skarpnäck 24 år före min bild!
Dom som var där när jag var på besök hade nog inte kunnat köra annat än trampbilar - om ens det. Ögonen gick mest i kors...
(Jag var bara på besök för att fota lite - tro inget annat!)
PS. Har du inget målfoto?
 

holmbo

Aktiv medlem
gitte edelman skrev:
Har du inget målfoto?
Jag har säkert ett i arkivet men inte i datorn. Om jag hinner skall jag se vad jag kan göra. Dom som körde då var rätt skärpta. Prins Bertil (motorprinsen) var ju där och delade ut priser.
 

gitte edelman

Aktiv medlem
Jättekul!!!!
En sån vill jag ha! Med 'goggles'! (Då kunde jag tom överväga att skaffa mig körkort!)

NB. Bilden med prinsen hade varit värd en slant om det varit en engelsk kunglighet.
Det svenska kungahuset har väl varit för tillgängligt för att man ska kunna inhösta större pengar på dom? :(
 

holmbo

Aktiv medlem
Här kommer några bilder från 70-talet också.

Ett själporträtt taget med den nyinskaffade kameran 1970 för att vara exakt.
 

Bilagor

ANNONS