Annons

dia montering

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne

Guest
Hej
Jag är en nybörjare :rolleyes: som kör med diafilm. Har hittils endast kört med framkallning och färdigmonterat. Tänkte nu att det kan vara vettigt att slänga vissa bilder innan montage i ram samt att det skulle vara trevligt att kunna maskera (för att beskära) vissa bilder.

Hur gör man och vad behöver man för utrustning?
Ser fram emot lite nybörjartips så jag kan komma igång.

Mvh Dan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Man behöver egentligen ingenting förutom ramar! Ett par luddfria bomullshandskar kan också vara bra.

Det finns apparater av varierande komplexitetsgrad, från enkla ihopklämmare till anläggningar med skärning, lupp och magasin, men det är egentligen inte nödvändigt.
 

Danne

Guest
Tack för svaret jimh!
Jag behöver dock mera tips. Vad är lämpligt att använda för ramar? Kan man göra om ett montage eller sitter ramen där för evigt om inte man har sönder den?
Hur kan man maskera en diabild? Finns det t.ex. svart tejp av något slag eller kan man klämma fast något tillsammans med bilden? Känns svårt att få det rakt! Samma med själva klippningen av filmen. Kan man få det tillräckligt rakt med en vanlig sax:confused:

Mvh
Frågvis & novis
 

globaljuggler

Aktiv medlem
Inte för att jag är nån expert men jag tillbringade en vecka i somras med att montera mina 1300+ bilder från en asienresa (nästa gång kommer jag beställa bilderna monterade. Det är en sak som är säker :D )

IMHO, vad du behöver är bra ljus, en helt vanlig sax, dia-ramar och kanske magasin om du tänkte organisera det på ett enkelt sätt.
Jag körde med glasfria CS-ramar som var mycket enkla att montera och vill man öppna ramarna igen är det enkelt.

/Henrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
>Kan man få det tillräckligt rakt med en vanlig sax
Ja

>Vad är lämpligt att använda för ramar?