Annons

dia montering

Produkter
(logga in för att koppla)

Danne

Guest
Hej
Jag är en nybörjare :rolleyes: som kör med diafilm. Har hittils endast kört med framkallning och färdigmonterat. Tänkte nu att det kan vara vettigt att slänga vissa bilder innan montage i ram samt att det skulle vara trevligt att kunna maskera (för att beskära) vissa bilder.

Hur gör man och vad behöver man för utrustning?
Ser fram emot lite nybörjartips så jag kan komma igång.

Mvh Dan
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Man behöver egentligen ingenting förutom ramar! Ett par luddfria bomullshandskar kan också vara bra.

Det finns apparater av varierande komplexitetsgrad, från enkla ihopklämmare till anläggningar med skärning, lupp och magasin, men det är egentligen inte nödvändigt.
 

Danne

Guest
Tack för svaret jimh!
Jag behöver dock mera tips. Vad är lämpligt att använda för ramar? Kan man göra om ett montage eller sitter ramen där för evigt om inte man har sönder den?
Hur kan man maskera en diabild? Finns det t.ex. svart tejp av något slag eller kan man klämma fast något tillsammans med bilden? Känns svårt att få det rakt! Samma med själva klippningen av filmen. Kan man få det tillräckligt rakt med en vanlig sax:confused:

Mvh
Frågvis & novis
 

globaljuggler

Aktiv medlem
Inte för att jag är nån expert men jag tillbringade en vecka i somras med att montera mina 1300+ bilder från en asienresa (nästa gång kommer jag beställa bilderna monterade. Det är en sak som är säker :D )

IMHO, vad du behöver är bra ljus, en helt vanlig sax, dia-ramar och kanske magasin om du tänkte organisera det på ett enkelt sätt.
Jag körde med glasfria CS-ramar som var mycket enkla att montera och vill man öppna ramarna igen är det enkelt.

/Henrik
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
>Kan man få det tillräckligt rakt med en vanlig sax
Ja

>Vad är lämpligt att använda för ramar?
Smaken är som baken. Jag brukar använda Gepes glaslösa 2 mm-ramar. Jag föredrar egentligen de på 3 mm, men de funkar inte i min scanner (Minolta Scan Dual II)

>Kan man göra om ett montage
Ja, de flesta ramar är rätt lätta att öppna

>Hur kan man maskera en diabild? Finns det t.ex.
>svart tejp av något slag eller kan man klämma
>fast något tillsammans med bilden?
Jag skulle inte rekommendera tejp eftersom det alltid finns en risk att klistret angriper emulsionen i filmen. Det borde inte vara så svårt att lägga på en bit svart papper som mask i ramen tillsammans med diat. Jag brukar dock aldrig beskära själv, så jag har ingen direkt erfarenhet av det.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Om du ska maskera är tjockare staniolpapper, aluminumfolie, bra. Se till att du har en skarp sax. Ramarna är delbara, men ibland kan det vara lite pilligt att få den att sära på sig igen. Diaramensutsnittet brukar vara något mindre än själva diat, så det medger lite justeringsmöjligheter om man vill justera kanske en något sned horisont. Ett ljusbord är bra att ha men ej nödvändigt. Jag har funnit en pincett bra att ha så slippen man klafsa med feta fingrar. Finns en bra på Apoteket med en breb käft, där kan man även köpa billiga bomullshandskar om man vill vara extra petig.

/Erik
 

danneman

Aktiv medlem
Angående ramning så kan jag rekommendera ett ljusbord eller möjligen att du har ett vitt papper på bordet och låter en lampa lysa på detta. Det ger en förvånansvärt bra effekt bara för att se "vilken" bild det är och var man skall klippa.

Har själv ett Gepe Slimligt 20x30cm som är störtskönt och tar liten plats.

Köpte även en billig klippapparat för 250kr (Hama) men upptäckte snart att det är mycket lättare att klippa med en bra sax!


Följdfrågor:

1)
Läste någonstans om en ny typ av ramar som visar mera av diat och lämpar sig för skanning. Jag får en diffus kant med 2mm ramar och Minolta DS III. Någon som har modellbeteckning på lämpligare ramar samt var de kan köpas?


2)
Har hört att det för länge sedan fanns färdiga masker att köpa för dia. Någon som vet ifall det finns? Borde finnas t.ex. för att maska 24x36mm till 24x24mm ifall man vill ha ett kvadratiskt utsnitt.

Hoppas på mera inlägg i ämnet. Mvh Dan
 

forstheim

Aktiv medlem
danneman skrev:


Följdfrågor:

1)
Läste någonstans om en ny typ av ramar som visar mera av diat och lämpar sig för skanning. Jag får en diffus kant med 2mm ramar och Minolta DS III. Någon som har modellbeteckning på lämpligare ramar samt var de kan köpas?

Hoppas på mera inlägg i ämnet. Mvh Dan

Du tänker nog på Gepe´s Proscan 7012. Med dessa maskas inte bildytan av och du har dessutom en metallmask för planhållningen.

Har för mig att ramarna är en beställningsvara som säkert Scandinavianphoto tar hem åt dig. Jag tänker själv testa modellen så småningom.
 
ANNONS