Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur arbetar man enklast i ett bildbehandlingsprogram

Produkter
(logga in för att koppla)

eldaren3

Aktiv medlem
Hur arbetar man enklast och i vilken ordning för att erhålla en så bra bild som möjligt??????? När man tar tagit en bild med ex. en digitalkamera.
Jag har hört mig för lite och fått förslag på denna arbetsföljd.
En kopia.
Beskära bilden.
Jobba med nivåer.
Storlek och Upplösning.
Oskarp mask.
Spara i nytt namn.
Är detta ett bra arbetssätt eller finns det någon bättre. Det måste troligtvis finnas någon maximal arbetsordning för att få så bra reultat som möjligt.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Unvik oskarp mask. Den lägger du på först när duvet vad du ska använda bilden till. Det krävs olika skärpning till utskrifter, tryck och webb.
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej Magnus

Helt enig. Jag gör allt utom skärpning, sparar det ehal.

Sedna kör jag batchvis skärpning med actions om det är för web, enskild om det är för annat.

Roine
 

eldaren3

Aktiv medlem
Tack Jim Magnus och Roine
Jag beställde en bok Lär dig Adobe Photoshop 7 på 24 timmar. Som skall vara bra och lättläst.
Men jag undrar om 24 timmar kan VARA realistiskt
för vissa tar det hela livet.....
Mvh Björn
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Boken är mycket givande.

Fuska inte och lär dig masker och lager.

Hör av dig då du kommer så långt att actions börjar bli nått (= förinspelade valsekvenser som kan spelas upp). Har en avsevärt föråd av sådana.
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Tjena Bjorn.
Det finns inga direkta genvagar till natt, det e bara o lasa o testa.
Ett tips som jag vill ge dig e att alltid goa en kopia innan du gor natt med bilden, sa att du alltid har originalet kvar.
Sen e det bara att testa sig fram, personligen brukar jag gora ett lager ovanpa originalet, en lager kopia, sen gor jag justeringarna i det lagret.... pa sa sett kan du eleiminera en del av bilden och var mer precis sa att saga...
Manga kommer sakert att tipsa dig om att gora actions... de kan var jatte bra till att gora tex mindre kopior av bilder etc. men nar det kommer till att gora forandringar av enskilda bilder sa tycker jag nock att du ska gora dem for hand... alla bilder ar ju olika eller hur...
Naval, kanskle inte sa mkt hjalp men i alla fall... las boken!

smiles
Timo
 
ANNONS