Annons

Bild: Solnedgång i Norrland.

Produkter
(logga in för att koppla)

Kega

Medlem
Hej!

Är en nyfrälst fotograf, har alltid varit intresserad av fotografi men det är först nu det blivit en mer "seriös" hobby.

Hoppades på att ni kunde kommentera min naturbild jag tog i Jokkmokk i förra hösten. Utrustning är en vanlig kompakt digitalkamera (Canon A70)

Länka: http://www.kega.se/foto/jokkmokk.jpg
 

Segeson

Aktiv medlem
Stämmningsfull bild, men den lutar rejält.
Räta upp den och prova att lägga den i en "kritikpool" dom är specielt avsedda för detta ändamål.
 

RolandM

Aktiv medlem
En trevlig bild som frånsett lutningen är njutningsfull och riktigt lyckad. Hoppas få se fler bilder av dig i bildkritikpolerna.

Tog mig friheten att rikta upp den ca 1 grad och skära lite i den för att åskådliggöra vad jag tycker kan förändras så att den i mitt tycke blir ännu bättre.. Möjligen kan man skära lite till på högersidan utan att den tar skada.
 

Bilagor

Kega

Medlem
Hej. Tack för svaren.

Jag reggade mig här på sidan idag så jag är lite vilsen, hur postar man bilder i polerna?

Lite kul att jag aldrig ens reagerade på att den lutade innan ni sa det, är som sagt nybörjare.

Har testat att räta och beskära den lite i photoshop. Finns det något bra knep för att få horisonten rak?
 

Anddje

Aktiv medlem
Kega skrev:
Har testat att räta och beskära den lite i photoshop. Finns det något bra knep för att få horisonten rak?
använd linjalen och dra ner en linje där horizonten är och sedan vinkla bilden tills dom är paralella.
 

Midhrafn

Aktiv medlem
Jag brukar använda mått verktyget. Välj verktyg enligt dump. Klicka och musknappen intryckt medans du drar ut linjen längs horisonten. Sedan är det bara att gå in på menyraden Bild/Rotera arbetsyta/fritt val. Korrekt värde finns inställt där nu från måttet så det är bara att klicka ok.
 

Bilagor

ANNONS