Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ny instegsmodell med inbyggd antiskak

Produkter
(logga in för att koppla)
http://forum.ixbt.com/topic.cgi?id=20:12774-305#10143
http://forum.ixbt.com/topic.cgi?id=20:12774-306
(rulla ner lite, finns bildtester).

Liknande design som DS:en.
6.1Mp Sony sensor (jaja, samma gamla...)
Inbyggd anti-skak (finns knappt på baksidan för det samt funktion i menyn)
Detta är en prototyp som har offentliggjorts i Ryssland av distributören/importören Pentar. Jag vet inte om detta är ett misstag, att de gjort något som de inte får, eller om det är ett marknadsföringstrick för att skapa intresse.
Men kameran existerar och fungerar.
Kamerans programvara är i version 0.20.
Så den är inte färdig än...
Premiär i fullversion på Photokina i September?

Det kommer fler modeller från Pentax...
Nu växlas det upp...

Hälsar*
 
Nej, jag läser inte ryska och kan bara säga några ord, men det finns ju andra som kan ryska. :) Den ryska visningen diskuteras nu flitigt på diverse forum över världen och jag tänkte att vi i Sverige också kan prata om den.

Dasvedanja*
 

blackursus

Aktiv medlem
Ja, det ser ju otroligt effektivt ut. Blixten ut genom balkongdörren! ;-)
Ser lovande ut! Måtte nu Pentax snart också börja sälja lite kameror och sätta grunden för oss gamla trogna entusiaster. Vill se att semi-promodellen skakar om i grundvalarna hos sina konkurrenter, eller åtminstone absolut inte är sämre. När man börjar med sin första kamera köper man gärna något där det finns något att byta upp till. Konsumenten är medveten idag och jag ser varför Canon tar marknaden med storm även om jag inte riktigt är någon stor fantast av dem själv... (Åsyftar då mest design. Inte kapacitet...)
Lyckas Panasonic och Olympus bryta sig in på marknaden finns hopp för Pentax som åtminstone en kort tid till har några gamla användare som vill uppgradera...
 

interpix

Aktiv medlem
Jag dammat av min ryska och sammanfattar lite om vad som skrivs på forumet:

Modellen heter K100D och den som testat skriver bl.a. att den har snabbare och säkrare autofocus än DS. Huset är lite tjockare, vilket testaren tycker förtar lite av fördelen med att använda pankakslinsen. Inget stöd för PEF i ACR. Inte så överraskande kanske :)
 
Senast ändrad:

interpix

Aktiv medlem
Några fler iaktagelser:

Bildstabiliseringen fungerar bra ner till ca
1/20 s vid 200 mm.

Remfästet är flyttat och är inte i vägen för minneskortdörren.

Fyrvägskontrollen är uppdelad i fyra separata knappar.

Seriebildstagning är i stort som på DS.
 
ANNONS