Annons

Blixtfoto med blixten "Off-shoe"

Produkter
(logga in för att koppla)

Tobbe.T

Aktiv medlem
Tjipp!

Har lite funderingar jag vill ha lite experthjälp med =)

Ska ha tag på antingen en sladd att köra blixten på sidan om kameran (off-shoe), men står även i valet och kvalet att istället spara lite mer pengar och försöka få tag på en begagnad studioblixt, alt med softbox till. (Blir iaf paraply eller liknande att bounca mot)

Det jag funderar mest äver är:
Hur mycket bättre effekt blir det med en studioblixt jämtemot att köra vanliga blixten mot ett paraply?

Är det värt att lägga lite pengar extra på en studioblixt, eller måste man ha en jevla massa studioblixtar för att det ska börja likna ngt?

Tänker på inställningsmöjligheter, styrkan osv, hur mycket effekt man får ut av en "vanlig" blixt i paraply jämtemot en studioblixt.

Anledningen att jag tvekar är att kabeljeveln som behövs skulle gå på cirkus: 1500:-, och ska det ändå ut så mycket pengar skulle jag kunna tänka mig att spara och lägga mer istället om det kanske ändå inte blir så lyckat.


Synpunkter tack!

/Tobbe
 

Sumpen

Aktiv medlem
Har inte svar på alla dina frågor. Den angående om det blir bättre med flera beror på syftet. Det går bra att få ett bra porträttljus med en blixt och en reflektor. Jag drog hem ett informativt dokument som visar effekterna av en, två, tre lampor. Gå till www.aifo.se längst ner på första sidan finns det en rullgardin där du väljer "lightning guide".

En kabel för 1500 kr!? Det måste väl då vara en ttl-kabel? En vanlig synkkabel kostar inte mycket.

Du skulle kunna spara ihop en tusing eller två till och satsa på en studoblixt och en enkel förlängningskabel utan ttl (du kan i alla fall inte köra blixt-ttl med studioblixten) så kan du köra diffuserad ljus på objektet med studioblixt+paraply och använda din gamla blixt att fylla ut bakgrunden eller lätta upp skuggsidan.

Kruxet är att du med ovanstående rigg behöver en blixtljusmätare. Men det kanske det kan vara värt.

Ang effekten mäts studioblixtarna av någon anledning inte i ledtal utan i watt per sekund, ws. De brukar ligga mellan 150 och 1000, dvs de kompakta med inbyggd transformator och kondensator. Kan tänka mig att de minsta studioblixtarna motsvarar ungefär en vanlig större kamerablixt ala SB-28. Photax har en 250 för för ungefär lika mycket pengar + en nolla.

www.atphototech.se har en mindre paraply för vanliga blixtar, kanske är något?

Har undersökt marknaden lite granna, är själv intresserad av ett par och väntar till något bra beg dyker upp. Något som är bra är steglös inställning av blixt och ledljuslampan. Oftast ligger de mellan 4-5 bländarsteg. Prolincas arsenal (förutom 500) har endast två lägen, full sprutt och hälften. Bra är även om det har en fotocell som tillval för synkning så slipper man tatta kabel.

Ett supertips, www.madeco.se har i sin "fyndlåda" några studioblixtar, bla ett kit bestående av två blixtar, reflektorer, paraplyer, stativ etc som kostade över 8000 ex moms som de nu säljer ut för 3200 kr ex moms, den är då demokörd. Funtade själv på den men väntar efter julen .... ;)
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Hej Tobbe!

Vore jag dig skulle jag satsa på en studioblixt istället för att köpa en dyr kabel. Visst går det att köra med en vanlig kamerablixt genom ett paraply. Men det finns ju trots allt inte samma möjlighet till lika bra bilder som med en riktig studioblixt. En kamerablixt har du inget inställningsljus på vilket du har på en riktig studioblixt och alltså får du sätta dit en lampa för att se hur ljuset faller. Bäst resultat blir det om man slår blixten först i ett silverparaply som ljuset kan studsa i och sedan passerar det genom ett vitt paraply på väg mot motivet.
Jag tror att blixtstyrkan räknas olika på kamerablixtar och studioblixtar. Men det kan kanske någon annan bättre. Ska du köpa en studioblixt är det bra att tänka på att ljuset ska vara steglöst, ha cirka 250Ws i styrka vilket är fullt tillräckligt och det kan vara värt att kolla vilka tillbehör det finns. Elinchrome till exempel har ett stort sortiment och är personligen mitt favoritmärke på området. Med steglös ljusinställning och mycket tillbehör har du oändliga möjligheter att skapa fina bilder. Där har en kamerablixt sina begränsningar.
Lycka till!
 
ANNONS