Annons

telejakt vad ska man passa sig för?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
jag är ute efter ett fast tele på 300-400mm, eftersom min ekonomi är begränsad är det begagnat som gäller, har inget mot manuella gluggar. men på begagnatmarknaden finns det ju en del äldre gluggar som verkar rätt ok till bra priser. vad jag fudnerar på är om det finns några märken so mrent generellt har sämre kvalité på sina grejer som man kanske ska passa sig för, har hört elaka rykten om soligor m.m. behöver man sålla bland märkena eller är det mer skicket på grejerna som ska avgöra??

mvh
bengt luthman
 

Nome Nescio

Aktiv medlem
Jag brukar kolla om gluggen finns med på photodo.com. Om betyget är sämre än 2 så spelar priset ingen roll, jag avstår. Sedan är det en avvägning mellan pris och prestanda, en teleglugg som har betyg över 3 brukar kostar skjortan.
 
Ja, men photodos värde är ett vägt värde från tre bländarinställningar och med objektivet fokuserat på oändligt. Testet mäter skärpan, men ej andra viktiga faktorer som färgteckning, färtemperatur, motståndskraft mot ljusreflexer och "bokeh" (alltså estetiken på ofokuserade områden i bilden). Traditionellt sett så är Pentax objektivt något sämre än andra på största bländaren (vilket alltså påverkar photodos vägta värde negativt), detta för att ge en mer estetisk återgivning av "bokeh". Det är synd att värden som färgtemperatur och färgetckning ej testas. Min erfarenhet är att Sigma, Tokina och Tamron gärna lutar åt det "kalla" medan Pentax varierar från neutral till varmt. Jag använder gärna Sigma på kvällen :) (för att få mer blåljus).

Hälsningar*
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Vill du inte ha AF så kika efter någon modell av
Pentax 300/4. Annars finns ju Pentax 300/4.5 FA, F och Sigmas 300/4 Macro APO.
Du har ju testat mitt FA 300 och det är nog snarlik bildkvalité på alla 300:a objektiv ovan.
Problemet är att få tag på något av dem begagnat men dyker de upp är det ofta till bra pris.
 
ANNONS