Annons

Fota innebandy

Produkter
(logga in för att koppla)

...........

Aktiv medlem
Hejsan. jag fick en förfrågan att ta lite bilder,"roliga" action bilder typ som skall användas för att göra jul kort och tack kort till sponsorer.. Vad skall jag tänka på?? Film. Provade med 800 ASA men de var knappt de räckte till för att få så pass snabba tider som behövs. Tips råd önskas..
 

...........

Aktiv medlem
Har 2,8 fast hade kanske önskat lite mer skärpedjup. shit, de här känns svårt. Sen blir de ju färgstick med av lysrören. Behöver råd..
 

sagan

Avslutat medlemskap
färgsticken kanske kan lösas med hjälp av filter 82 A..snabbare slutartid kan man få om man pressar filmen till 1600 ASA.
 

sagan

Avslutat medlemskap
Fuji ISO 1600 är finkorning och Konicas ISO 1600 är ännu finkornigare.
om du köper några av dessa filmer bör kvalitén inte vara något problem.
(så slipper du pressa filmen oxå)

källa: tidningen FOTO nr 10/2002
 
Senast ändrad:

Roben

Aktiv medlem
Inomhusidrotter är knepiga.
Bakgrunden är alltid rörig, alltid för lite ljus och ofta snabba motiv. Riktiga matcher är svårast.
Om du kan fota ett träningspass så får du gå in på planen och ta så vidvinkligt som möjligt.
... nåja, 24 mm räcker väl...
En liten blixt lyser upp motivet.
Du kör digitalt.
hmmm...
Någon annan får ta över.

lycka till

Roben
 

Linmajon

Aktiv medlem
Att på beställning ta 'roliga' bilder av innebandy är inte lätt ens om man har proffsgrejor. Innebandy i sig är >extremt< svårt att plåta. Att ha ljusstark optik och film med minst ISO1600 är ett måste.
Är det tänkbart med svartvitt? Då slipper du problem med färgsticken åtminstone.
Att ta MÅNGA bilder är det som gäller.
Du kanske kan försöka arrangera en 'rolig' bandybild? Låt några spelare krumbukta sig runt bollen med roliga grimaser. Då hinner du kanske med och behöver inte ha så extrem film. Kan det bli kul?
 

...........

Aktiv medlem
Tack Mats, dina råd var värdefulla. Måste nog försöka arrangera nått, Tror de blir svårt att få till bilder annars. Kanske de kan fungera att ta med 2 studio blixtar och ställa upp dom för att slippa färgsticket och va säker på att de blir bra ljus?. Kram så länge.
 

gundersen

Avslutat medlemskap
Om du ska ta roliga innebandybilder så är ju råd nummer 1: Planera dina bilder och ta inga matchbilder därmed...T.ex någon kille kan stå och joxa med bollen t.ex. Du kan t.ex placera bollen på golvet och sedan låta en spelare posera bakom bollen, liggande och sträckandes efter bollen med uppspärrade ögon (kräver bra skärpedjup boll till ögon och så ligger det ju en klubba emellan också)..
Matchbilder som blir roliga är nog rätt hårt. Innebandy är defintivt något av det svåraste som finns. Handboll t.ex. är rena barnleken jämförelsevis.
Matchbilder funkar oftast vid ISO1600 bländare 2.8 och tid 1/500 s.
 

jaanK

Aktiv medlem
Lycka till

Jag har en 12 årig son som spelar innebandy.
Jag är oftast med när han spelar matcher, och naturligtvis är kameran med.

Jag kan inget om sport fotografering men har i alla fall försökt lite. Jag har säkert varit runt i 20-30 gymnastiksalar i Uppland.

Gymnastiksalar är förskräckliga ur fotosynpunkt.

1/30 sek f 2.8 400 iso (1/125 sek f 4.0 3200 iso) är typvärde på ljuset.



I en riktig sporthall är det något bättre 1 - 1,5 steg bättre. Det finns vissa gymnastiksalar (björklinge?) som är ett steg mörkare.

Man behöver 1/180 sek (helst snabbare) för att inte få för mycket rörelse oskärpa.
Jag har ingen blixt.

Jag har provat pressad tri-x, tmax3200 och färg fuji press 1600.
Jag har normal/porträtt tele f1.8 och
en gammal 70-210 f4 telezoom

I en sporthall/bättre gympasal med 1600 iso kan man klara sig på f 2.8. Med 3200 kan jag hjälpligt använda telezoomen.

Taskig gympasal blir det iso 3200 och endast
bilder med normalen/porträtt tele.

Bäst tycker jag att det funkat med
tmax3200 exponerad efter 1600 och endast
de ljusstarka objektiven. Tidsförval 1/180 sek.

Ljuset är desvärre ofta inte bara svagt utan dessutom besvärligt. Blänk i golvet, mörkt i vissa hörn osv, blandat dagsljus/ljusrör.

Sen är det väldigt svårt att hitta en plats att fota från, trångt bedrövliga bakgrunder, motljus
mm mm. Helst skulle man vilja vara inne på planen.

Jag har varit med på träningar och då kunnat vara på golvet, mycket bättre.


Jag har tagit flera hundra neg, väldigt få har blivit bra. Prova gärna men någon slags arrangerade bilder blir nog bättre.
 
ANNONS