Annons

Begränsingar med iso 200?

Produkter
(logga in för att koppla)

JaQoB

Aktiv medlem
Hejsan.
Funderar på att köpa en *ist DL, men har lite funderingar ang. detta med ison.
Hur mycket förlorar man på att inte ha lägre än 200?
Tex när man vill få ner skärpedjupet, eller köra på längre slutartider i dagsljus, osv.

Mvh Jacob
 

Nemesis

Aktiv medlem
Troligen hade inte bilderna blivit bättre med en ISO 100 eller 50 inställning eftersom sensorn är så bra och har man för mycket ljus så är ju tonade filter eller ND filter ganska vanligt - inte bara på Pentax.
 

.Z.

Aktiv medlem
Sensorn som sitter i den pentaxen är samma sensor som sitter i min KM Dynax 7D samt i Nikon D70 & dom är optimerade för 200 Asa & ger bäst resultat där.

Nikon & Pentax har därför valt att lägga Iso 200 som lägsta känslighet medan KM valde att även lägga in Iso 100. Att sensorn dock ger bäst resultat vid Iso 200 visar sig om man jämför 200 & 100 på min KM, skillnaden är mycket liten (i princip försumbar) men kameran ger faktiskt ngt mindre brus vid 200 & detta har enbart med sensorn att göra, inte som många tror att brusreduceringen går på & fixar detta...

Jag använder därför 200 som standardinställning & ser inget direkt problem med att man inte har Iso 100-möjligheten på Pentaxen.

//Larsa
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Iso200 får väl ses som ett relativt värde med. Brus/kornmässigt så lär det ju vara bättre än ISO100 motsvarande på film.
 

.Z.

Aktiv medlem
Jamas skrev:
Iso200 får väl ses som ett relativt värde med.
Det finns mätningar på nätet hur de olika kamerorna håller den inställda känsligheten, vissa håller den bra medan andra håller den sämre. Kan skilja både uppåt & nedåt men det är sällan mycket det skiljer...

//Larsa
 

bengt luthman

Aktiv medlem
jag har i princip aldrig haft ngåra problem med att jag inte kan gå ner mer än till iso 200. visst vid något tillfälle då jag fotade vid vaten och ville ha fram den där riktigt flytande känslan på vattnet så fick jag sätta p åett polfilter för att få ner tiden, men det är inget som stör direkt. det är så sällan det behövs så det är absolut inget du ska hänga upp dig på!
 

JaQoB

Aktiv medlem
Hängde inte upp mig på det, sitter med en *ist DL här nu sen ungefär en vecka!
Åter igen, tack för svaren :)
 
ANNONS