Annons

Ist DL

Produkter
(logga in för att koppla)

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag var ner idag till den lokala fotbutiken för att köpa lite film. Tog då chansen att klämma lite på IST DL. Under den korta stund jag prövade kameran fick jag ett mycket positivt intryck.

* Bra grepp
* Kändes rejäl och med kvalite
* Stor LCD
* Knappar och menyer svarade bra

Sökaren hade jag fått uppfattnigen skulle vara sisdär, men jag kan absolut leva med den. Då använder jag dessutom en LX med starkaste mattskivan utan snittbild som referens.

När skatten kommer, så kommer den gå till en DL!
 

mohei

Aktiv medlem
Grattis till ett bra val! :)

Jag har en *ist DS och är sååå nöjd, särskilt med hur bra kameran funkar med gamla MF-objektiv.
 

interpix

Aktiv medlem
Kul, ett bra val tror jag du kommer att tycka! Jag har haft min några veckor nu och är riktigt nöjd. Tycker den också ger något mindre brus än istD. Exponeringen kanske är lite mer "konsumentanpassad" med större risk för överexponering. Men man kan ju alltid kompensera, plåta i raw och sedan finjustera.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag kommer defenitivt köra RAW. Det ska bli spännade att få testa den med mitt FA 300 med. Förhoppningsvis lär det ge rätt bra grundkvalité i bilderna.
 

interpix

Aktiv medlem
D tenderar att underxponer lite i flerzonsmätning men så har man bra chans att klara högdagrarna i rawkonvertern. Skulle nog rekommendera att med DL testa -0,5 i exponeringskomp som normalläge.

För lite svårare bilder med stor dynamik fungerar det bra att lägga ihop två bilder med lämpliga exponeringar för hög resp lågdagrar från konvertern.


Annars är den skön att jobba med och kortmenyn är praktisk. En lite större buffert hade varit kul.
 
Senast ändrad:

makari

Aktiv medlem
Får nog också flika in att jag tror det är ett bra val. Fick min Ds igår och har haft skitkul :)
har visserligen inte så mycket erfarenhet av avancerade Dslr:er men menyer och funktioner var inte svårt att lära sig och kändes väl genomtänkta.

Men jag tycker kitobjektivet känns väldigt plastigt även om det faktisk verkar vara bra skärpa i det. Främre biten som motljusskyddet sitter fast i går dessutom att rucka på lite, max en halv millimeter visserligen, men ändå. Är era sådana också.

Testade dessutom att sätta kitobjektivet på min Program A och det tecknar faktiskt ut fullt på mattskivan utom på 18mm där hörnen är lite svarta...
 

johanni

Aktiv medlem
Tycker också objektivet känns lite väl plastigt..
Jag har också glappet du pratar om, vilket ju bidrar till "plast-känslan" men är i övigt mkt nöjd än så länge :)
 

objernulf

Aktiv medlem
Pentax (och Samsung) DSLR exponerar bra, dvs så att inte högdagrarna blir utfrätta. Bilderna kan uppfattas som lite mörka men det är mycket bättre eftersom man kan ljusa upp bilder i efterhand men aldrig rädda utfrätta högdagrar. För bilder utan viktiga högdagrar kan man överexponera något för att minska bruset i skuggpartierna.

Vad gäller JPEG är standardläget "Bright" en katastrof. För hög kontrast, för hög färgmättnad och alldeles för mycket skärpning. Ställ genast in "Natural" eller använd RAW.
 

Nemesis

Aktiv medlem
En sak att tänka på med DL är att den bara klarar P-TTL på blixt. Om man tänker fota mycket blixt eller macro så finns det idag bara 3 blixtar till DL och inga ring-blixtar. Vilket jag fick reda på först efter jag köpt min DL.

Den interna bufferten är som sagt lite liten med bara 5 bilder i jpg och 2 i RAW...

Jag skulle ändå råda dig att titta på en DS eller samsungs GX-1S (DS2)... Men det kostar lite mer...
 

eldaren3

Aktiv medlem
Jag var inne hos en handlare o han visade mig ist men priset var sänkt nu till 5500:- tror jag det var .
Är det en bra systemare att börja med eller bör jag se efter något annat jag har ingen optik idag. Det verkar som det är 2 läger ..
canon/nikon o så finns det dom andra ist , km d5 o e500 sen finns dom med inte med i något resonemang.
Jämför man allt som skrivts om 350 så verkar det som det inte finns någon annan kamera..
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Jag tror det är en väldigt bra D-SLR att börja med.
Den är också kompatibel med alla Pentax objektiv med K-bajonnet. På begagnatmarknaden finns det många såna objektiv till bra priser. De objektiven håller ofta bra kvalié med.
Desto svårare är det att hitta begagnade nyare bättre objektiv till Pentax. Att tex hitta ett Sigma 28-70/2.8 eller 70-200/2.8 är nästan omöjligt (Jag har försökt!). Den marknaden har inte varit lika stor som hos tex Nikon och Canon.
 

interpix

Aktiv medlem
Det är sant men å andra sidan finns en hel del nyframtagen Pentaxoptik anpassad för APS-C formatet. Tex får man en 14mm f2.8 glugg 13.000 kr billigare än Nikons. Nu vet jag inte hur just dessa linser presterar med det verkar finnas mycket att spara på att göra optik anpassad för en mindre sensor. Att kommande Pentaxmodeller får antiskaksystem i huset är ju inte heller helt fel.
 

skarpedjup

Aktiv medlem
Nu har jag haft min DL i ca en månad och jag är mycket nöjd! Alla objektiv jag har ger bra resultat. Kit zoomen är över förväntan och har använts rätt flitigt den med. Själv huset tycker jag är stabilt, bra sökare och AF och läs/skriv hastighet är helt OK (har inget att jämföra med). I stort sett så saknar jag inte min LX alls längre...
 

interpix

Aktiv medlem
Kul att du är nöjd med kameran! Har själv ingen kitzoom och det var kanske dumt att välja bort den då. Den sägs ju dessutom vara välbyggd i K100D artikeln i Kamera&Bild...
 
Senast ändrad:
ANNONS