Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svarta "kluttar" i utskrifter med Epson

Produkter
(logga in för att koppla)

micro

Aktiv medlem
Har en Epson 1270 A3 skrivare sen ett par år tillbaka som jag är helnöjd med förutom en sak. Den senaste tiden har den lite då och då kladdat på lite svarta streck eller kluttar på bilden, oftast formade som hjulen som matar fram pappret. Den verkar alltså inte "skriva" fel utan det ser mer ut som den råkat spilla ut lite bläck här och var, som hjulen sen rullar över och gör snygga små märken. Det sker aldrig över hela bilden utan typiskt nog bara en eller två vändor som patronerna sveper över pappret, räcker för att sabba en bild och kassera ett papper.

Nån som vet vad man kan göra åt detta eller varit med om liknande?


Mvh Micke
 

micro

Aktiv medlem
Hmmm, kanske kom på svaret själv...
Vid närmare eftertanke tror jag bara detta händer när jag ställt in 1400dpi, vid 720dpi verkar det funka hela tiden. Papperet är Epson Premium Glossy, kan det vara så att det papperet inte pallar 1400dpi så det kluttar sig istället?

Ser för övrigt inte skillnad på 720-1400dpi, tar bara förbannat mycket längre tid med 1400.

Mvh Micke
 

Kare

Medlem
Hej,
Jag har också en 1270 som jag tycker ger mycket bra resultat. Jag har dock vid några tillfällen haft samma problem även vid 720 dpi. Jag fick bort det genom att köra igeon ett antal tomma A4 (preoblemet var på högra delen av utskriften)
Kåre
 

sigge32

Aktiv medlem
Har funderat över vart färgen tar vägen varje gång munstyckena resas. Hade själv liknande problem med Epson 860, men lyckades resa med typ fuktigt läskpapper instucket från utmatningssidan. Fick bort massor svart med många papper.
 
ANNONS