Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra att veta för ägare av Pentax *ist DS/DL om rengöring av CMOS sensorn

Produkter
(logga in för att koppla)

lande

Medlem
Lämnade in min *ist DS på sin första rengöring av CMOS sensorn hos Zieger Teknik AB. Fick då veta att rengörning av sensorn är gratis under hela garantitiden. Mycket bra av Pentax. Lämnade in kameran i onsadgs och hämtade den idag 06-05-05
så det var snabbt jobbat även av Zieger.

mvh Lennart
 

Nemesis

Aktiv medlem
Det lät ju roligt.
Men finns det nån i Göteborgsområdet som servar Pentax?

Zieger ligger i Linköping, eller?
 

interpix

Aktiv medlem
Det låter ju verkligen generöst! Går man genom Pentax eller vänder man sig direkt till Zieger?Ser inget på deras hemsida om service av Pentax.


Inte för att det har någon betydelse i sammanhanget men jag lever i tron att DS har en CCD-sensor.
 

lande

Medlem
Det står under Kameraservice på Svenska Pentax hemsida.
http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=117

Zieger Teknik Ab tog enligt Pentax själva över servicen på alla Pentax kameror from 2006-04-01.

Vad jag vet så finns Zieger bara i Linköpning så skickar man kameran med snigelposten så tar det väl 7-8 dar längre tid tyvärr.

mvh Lennart
 

Jagaren

Medlem
Suveränt! Det var en obehaglig överraskning för mig som nybörjare att sensorn är så känslig på digitala systemkameror. Så detta var ju bra. Och nya EU-lagarna msäger väl 24 månader på alla konsumentvaror, eller?
Har någon av er försökt att rengöra själv (efter garantitid alltså)?
Knepigt? Eller bara känsligt?
Christer
 

photonicdelousions

Aktiv medlem
Jagaren skrev:
Suveränt! Det var en obehaglig överraskning för mig som nybörjare att sensorn är så känslig på digitala systemkameror. Så detta var ju bra. Och nya EU-lagarna msäger väl 24 månader på alla konsumentvaror, eller?
Har någon av er försökt att rengöra själv (efter garantitid alltså)?
Knepigt? Eller bara känsligt?
Christer
Inte så värst knepigt att rengöra sensorn själv .. lite skakigt första gången bara. Men problemet ligger i all uppståndelse runt det. Finns så många olika tekniker vissa faller bort direkt andra fattar man att det funkar :) Själv så kör jag med syntet pensel som jag laddar statiskt med luft på burk.. vissa tycker det är bra andra blir nojiga bara de läser om det. Men så är det inom alla "hobby"/ intresse områden!
Man får välja själv, 300-500 per sensor rengöring eller ca en 2 spänn per gång! Sedan brukar jag hålla kamerahuset neråt så att fattningen pekar mot marken hela tiden vilket gör att dammet inte kommer in lika lätt. Så jag behöver inte oroa mig över sensorn för ofta!
 

interpix

Aktiv medlem
Jagaren skrev:
Har någon av er försökt att rengöra själv (efter garantitid alltså)?
Knepigt? Eller bara känsligt?
Christer
Ett flertal gånger, men under garantitiden. Varken så svårt eller känsligt men rätt dyrt om man skall köpa grejer för en våt rengöring med sensorpads. Damm blåser man bort i bästa fall med tex en bälg.
Jag tror flertalet håller med om att man skall undvika burkluft direkt på sensorn då det kan följa med vätskedroppar.
 

photonicdelousions

Aktiv medlem
papi skrev:
Ett flertal gånger, men under garantitiden. Varken så svårt eller känsligt men rätt dyrt om man skall köpa grejer för en våt rengöring med sensorpads. Damm blåser man bort i bästa fall med tex en bälg.
Jag tror flertalet håller med om att man skall undvika burkluft då det kan följa med vätskedroppar.
Ja samt att man kan frysa sensorn om man blåser rakt på den, vätskan som kan följa med är svinkall! Så blås aldrig på sensorn med burkluft!!!
 

Jagaren

Medlem
Jag sysslar i mitt arbete med ultraljudstvättar, för finmekanik och optik bland annat. Där pratar man renhetsnivåer som är förbi partiklar egentligen, i optiksvängen är t ex Hepafiltrerad luft i hela linjen en självklarhet.
Så då kommer min fråga:
Om man tar en vanlig blåsbälg för kamera (köpte en sådan när jag beställde kameran), så ser ju inte jag någon form av ens enkelt filter i "insuget". Eller finns det det, och jag är bara blind?
Det innebär i så fall att man drar in en väldigt himla massa damm (ni vet hur det kan se ut i en solstråle inomhus en lugn sommardag, ser ut som om man borde dö i dammlunga omgående:)
Sedan pressar jag ut denna dammbemängda luft rakt på sensorn!
Blir det verkligen rent?
Den där mojängen med statisk luft verkar ju rimligare då...
Christer
 

interpix

Aktiv medlem
Jag skulle tro att damm som syns på sensorn är större partiklar än de mycket små som alltid finns i luften. Min gummibälg har inget filter med jag lyckas iaf blåsa bort dammfläckar ibland.

Funderar också på om sensorn evetuellt också blir mer jämt försmutsad långsamt, som vilket fönster som helst. I så fall kan en våt rengöring vara befogad med viss intervall.
 

photonicdelousions

Aktiv medlem
papi skrev:
Jag skulle tro att damm som syns på sensorn är större partiklar än de mycket små som alltid finns i luften. Min gummibälg har inget filter med jag lyckas iaf blåsa bort dammfläckar ibland.

Funderar också på om sensorn evetuellt också blir mer jämt försmutsad långsamt, som vilket fönster som helst. I så fall kan en våt rengöring vara befogad med viss intervall.
Det virvlar runt damm konstant i kameran, så det är bara att leva med :) Det är större partiklar som syns på fotona. Men visst en våtrengöring är nog inte fel då och då. Men sedan så ska man inte rikta kameran mot himmlen och köra minsta bländare var vecka för då lär man bli besviken ofta. Jag fotar och rengör först när jag ser "mörka" prickar på bilden som uppkommer under normala fotosituationer.
Den som letar "fel" hittar fel så är det :)
 

.Z.

Aktiv medlem
lande skrev:
Det står under Kameraservice på Svenska Pentax hemsida.
http://www.pentax.se/default.asp?cat_id=117

Zieger Teknik Ab tog enligt Pentax själva över servicen på alla Pentax kameror from 2006-04-01.

mvh Lennart
Klart offtopic så funderar ju jag som KM-ägare om detta övertagande skedde p.g.a. KM:s drastiska besked om nedläggning av kamerabiten och försäljning till Sony, Zieger är nämligen repare till KM.

Extremt offtopic men ändå...

//Larsa
 

interpix

Aktiv medlem
Det måste ha gått snabbt. Hittar inte något på Ziegers sida om detta ännu och det verkar som de fortsätter att serva KM också...
 

.Z.

Aktiv medlem
papi skrev:
Det måste ha gått snabbt. Hittar inte något på Ziegers sida om detta ännu och det verkar som de fortsätter att serva KM också...
Tanken från mig var bara att dom kanske blev lite kalla om fötterna efter KMs bombnedsläpp och knep detta då dom kanske var osäkra på Sonys planer?

Dom knep det väl dock från nån? (köpte?)...
 

.Z.

Aktiv medlem
Jagaren skrev:
Suveränt! Det var en obehaglig överraskning för mig som nybörjare att sensorn är så känslig på digitala systemkameror. Så detta var ju bra. Och nya EU-lagarna msäger väl 24 månader på alla konsumentvaror, eller?
Har någon av er försökt att rengöra själv (efter garantitid alltså)?
Knepigt? Eller bara känsligt?
Christer
Sensorn rengör man till 90% själv, sök i forumet om hur du går till väga.

för övrigt så får man vara glad att service finns i landet, har inte alltid varit en självklarhet på digitalkamerasidan. Att hitta service lokalt är en utopi...

//Larsa
 

lande

Medlem
Ziegers hemsida är en katastrof, den har sett lika dan ut det sensate året och personalen viste nästen iget själva om Pentax service. Första budet var att jag skulle pynta 500:- själv för jobbet och eftersom det är garanti på kameran ville jag inte rota själv med rengöringen.

mvh Lennart
 

lande

Medlem
.Z. skrev:
för övrigt så får man vara glad att service finns i landet, har inte alltid varit en självklarhet på digitalkamerasidan. Att hitta service lokalt är en utopi...

//Larsa [/B]
Som Pentax ägare har jag väl tur som bor nära Linköping. Hmm... en tanke som slog mig, sensorrengöring kan ju vara en kanonbra affärsidé för den driftige (och kunnige givetvis). När jag var inne på Ziegers, ja´jag har aldrig sett så mycket kameror på samma gång, inte ens på en fotomässa.

mvh Lennart
 

lunma

Aktiv medlem
Har provat

Jag provade att lämna min ist DS när jag var i Linköping på jobb förra veckan. Det var inga som helst problem, lämnade kameran på onsdag fm och hämtade den på fredag em innan jag åkte hem. Trevligt bemötande! Ziegers tycker om att man tar bort så mycket som möjligt (batterier, minneskort etc) innan man lämnar in den.

När man har lämnat in annat till service/reparation på andra ställen har man fått vänta och tjata för att få besked om var grejen finns.

/Mats
 
ANNONS