Annons

Voxon uppköpt!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jeppe

Aktiv medlem
Kan väl vara så att fler och fler köper sin egen utrustning numera (förutom Pertmann då ;)). Så visst kan det vara svårt att överleva i vissa branscher. Dock uppfattar jag det som det ska vara kvar men i annt regi.
 

Maverick28

Aktiv medlem
Tror det är en del av den pågående omstruktureringen på proffsidan.
Färre butiker med ett smalare sortiment... Samma sak som vi sett tidigare på amatör sidan...

Det säljs inte lika mycket förbrukningsmaterial (tror jag) som förr då många gått över till Digitalt.

Det var just förbrukningsmaterialet (film papper med mera) som handlarna levde på och kunnde klara sig på.

Kameror både digitalt och analoga har haft en annan prispress på sifg vilket gör att det varit dåliga marginaler.

Sedan pressas ju marginalerna ännu mer av att stora butiker kan köpa in billigt och använda effektiva kanaler (nätet postorfeer) för att sälja billigt... Det gör att de "vanliga" burtikerna får svårare att överleva.

Tvingas man leva på mindre marginaler... Då blir det svårare att överleva....
 

mipert

Aktiv medlem
Kan också bero på att ”branchen” (fotobranchen) är riktigt i botten nu.

Många fotografer köper mindre prylar (förlåt branchen (men jag köpte stativ och 28-70/2,8 nyss)) och blir allt senare med att betala sina fakturor.

Enligt undersökningar har det inte varit så illa på, ja, länge.

Som sagts i tidigare tråd, bli inte fotograf för att tjäna pengar.
 

Nilea

Aktiv medlem
Hmmmm.... säg nån bransch som går bra just nu.
Den sk konjukturavmattningen slår hårt mot alla. Och inte lär det bli bättre de närmaste åren.
Trist men sant!
 

gors

Aktiv medlem
Branschen måste räddas!

Nu är det jag som ögonaböj gör min plikt och stödköper den där sköna vidvinkeln jag sneglat på.

Mipert, ska vi se de dubbla parenteserna som ett tecken på att det går bra med programmeringsstudierna?
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Ja, jag får väl erkänna att jag själv bidrar till deras död.
Jag använder D100an allt mer. Dvs digitalt, så min filmförbrukning har sjunkigt drastiskt. Och labben som jobbar åt mig, får ju också färre uppdrag i och med det...
Men som någon sade, Voxon lever kvar men med SP som ägare.
 

mipert

Aktiv medlem
gors skrev:
...Mipert, ska vi se de dubbla parenteserna som ett tecken på att det går bra med programmeringsstudierna?

Nja, jag har precis (I detta ögonblick) beslutat mig för att avbryta fempoängskursen. Ett tag.
Har för mycket att göra helt enkelt.

Undrar faktiskt hur det går med labbtjänsterna framöver, även när jag köpt min Digisystemare så kommer jag lämna filer för utskrift på RA-4.

Jag har inte använt min fotoskrivare på nästan ett år.

Jag har planer på att skaffa ett objektiv till nu så jag är i gång med min plikt som underhållare av branchen.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Detär intressant att du säger så...
Jag har oxo upplevt dem som lite kaxiga när man kommer dit.
Men sedan jag ansökt om konto, har de ändrar attityd.
 

mipert

Aktiv medlem
picturethis.nu skrev:
...Jag har oxo upplevt dem som lite kaxiga när man kommer dit...
Det har många tyckt, när jag assisterade för en del år sedan så var det en känsla man kunde få när man klev in i butiken.
Men, de var alltid väldigt hjälpsamma och gav mig till och med skjuts en gång när jag köpt på mig för mycket.

En orsak till kaxigheten är att de alltid haft de bästa/största fotografgerna som kunder och det blir en klubbattityd av det hela som kan utestänga ”vanliga dödliga”.
 

picturethis.se

Aktiv medlem
Man undrar om de vinner något på det?

Molanders och Voxon som även de är yrkersbutiker, är mycket trevligare mot mig.
Men å andra sidan kan man väl handla på Yfo utan konto?
Det kan man inte på de 2 jag nämnde. Man blir väl behandlad efter hur mycket man handlar.

För övrigt skulle det vara smidigt med VIP-kö på Bolaget.
 
ANNONS