Annons

Scanner dia

Produkter
(logga in för att koppla)

BÅS

Aktiv medlem
Jag avser att inskaffa en Diascanner Minoltas nya.
Om jad då scannar in mina gamla neg dia, färg och svart/vitt.
Hur blir resultatet jämför med bilder som man tar med en digitalkamra 4Meg pixels.
Har jag fattat rätt att scannade dia blir bärttre än den i dag bästa digitala kameran
 

Jeppe

Aktiv medlem
Ja och Nej...

Ja, du får större bildfiler att jobba med om du använder en scanner, förmodligen också bättre bilder (beroende på optiken på din digitalkamera).

Nej, inte riktigt sant. Ett H20 bakstycke på en hasselblad lämnar en bättre bild än en värstingscannat 6x6.
 

Niklas Arnfelt

Aktiv medlem
Nja, bättre än den bästa digitalkameran blir det inte, men bättre än resultatet från en kamera med 4Mpix. Du får med Minolta Dual Scan III en upplösning på ca 11Mpix (Canon har ju nyligen släppt en kamera med 11 miljoner pixlar och Kodak en med 14Mpix).
Men sen är det ju annat som spelar in som filmens kornighet, kvalitén på optiken i scannern mm.
En sak är i alla fall säker, och det är att du inte får en digitalkamera som kommer i närheten av Mniolta scannerns upplösning/kvalité för samma summa pengar. :)
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Ja och nej igen :)

Ja, du får fler detaljer i en välskannad bild från en högupplösande film än du får med en bra digitalkamera om vi undantar riktigt dyra bakstycken och dylikt. Det är bra i såna bilder som kräver detta.

Nej, en bra digitalkamera ger en helt annan karaktär i ytor med mjuka toner eftersom de saknar korn och bruset numera är riktigt lågt i de bra kamerorna.
 

Linmajon

Aktiv medlem
jimh skrev:
...en bra digitalkamera ger en helt annan karaktär i ytor med mjuka toner eftersom de saknar korn och bruset numera är riktigt lågt i de bra kamerorna.
Precis, visst ger film+scanner oftast bilder där man kan urskilja mindre detaljer men kornet blir otroligt väl synligt även vid ganska måttliga förstoringar. En digitalbild med lågt brus ser oftast helt otroligt mycket 'bättre' ut.
Jag har med min Minolta Elite inte lyckats scanna in gamla negativ med särskilt imponerande resultat. Jag är mycket mer imponerad av bilderna min 3Mpix-Sonykamera ger.

Vaddå 4Mpix-kamera förresten? Menar du en pocket-digital eller SLR med bra optik? Det är en VISS skillnad...
 

BÅS

Aktiv medlem
Om vi utgår från att jag andvänder Canon G2 i ena fallet.
I andra fallet en scanner från Minolta DiMAGE Scan Dual III och scannr in färgdia

Vilket blir bäst?

Vill samtidigt passa på att tacka för tidigare snabba svar på en mycket bra fotosida!
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Att döma av testbilderna på dpreview så har den kameran brus som mer än väl kompenserar avsaknaden av korn så där vill jag hävda att en diabild skannad med föregångaren till SD3 är mycket bättre ur alla aspekter.

Men det kräver som sagt en hel del. Bra film som är korrekt exponerad och en kunnig skannerförare. Det är lätt att åstadkomma något som är mycket sämre om det brister någonstans i kedjan.
 

BÅS

Aktiv medlem
Jag köper Minolta SD3 när den kommer och sätter igång att välja ut de bästa dia av mina 5000 bilder, förhoppningsvis 10% som går att lägga in.
Tack för alla svar och en trevlig kväll
 
ANNONS