Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Första slutarfelet rapporterat

Produkter
(logga in för att koppla)

interpix

Aktiv medlem
En Pentax istD där slutaren la av efter 135.000 exponeringar. Vet väl inte om det är så där bra eller dåligt för det var ju ingen billig kamera när den kom. Rätt många är det i alla fall...
 
Senast ändrad:

Jagaren

Medlem
Det var väl i en av de senaste fototidningarna som de beskrev allt ruskigt som DSLR kan råka ut för. Där stod att en "amatör"-modell DSLR brukar tåla ca 25000 exponeringar...
Om det stämmer så var det ju bra.
En "proffs"-dito bör tåla 200000...
Men hur mår pekfingret?
Du stretchar väl?
:)
Christer
 

snysop

Aktiv medlem
Dum fråga men,m hur vet man hur många exp. man gjort? Finns det någon räknare i kameran som jag inte lyckats hitta? ;-)
 

Lasse C.

Aktiv medlem
Hej!

Har tagit ca 12 000 bilder med min istD. När jag tog bild nr 10 000, så nollställdes "räkneverket" och bildnr började om på IMGP0001 osv.

Mvh
Lasse
 

makari

Aktiv medlem
Kan man anta att DS oh DL har samma slutare och då borde komma upp i liknande siffror?

Men jag tycker det verkar helt ok ändå, verkar ju finnas inofficiella siffror på att tex 350D ska klara minst 50 000. 135 000 är ju faktiskt 100 exponeringar om dan i typ 4 år.
 
ANNONS