Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

lite hjälp med min hemsida...

Produkter
(logga in för att koppla)

staffanlo

Medlem
hejsan..
jag är ny på denna sida tänkte höra om det finns någon som vill hjälpa mej lite med min hemsida behöver "fräscha" upp den lite...eller mycket..vill gärna ha tips på hur jag enkelt tar bort oönskade skuggor med photoshop..vore kul om någon svarade..OBS. jag är inget datafreak..:)
/stefan
 

Darren

Aktiv medlem
Skicka en länk till hemsidan så skall jag ta en titt på det...

Darren

**************************************************
Behövs inte... har hittat din hemsida.. Vad är det du skulle vilja göra med den? Eller om jag frågar så här, Hur mycket vill du ändra?
 
Senast ändrad:

ica

Avslutat medlemskap
Du har alldeles för stora bildfiler! Låt ingen bild överstiga 150kb för då avbryter alla med modem.
 

theELK

Aktiv medlem
Du verkar precis blivit klar med sidan, varför behöver den redan fräschas upp? :)

Du har rörig design på knappar och formulär, kan man ganska snabbt konstatera.

Designen är väldigt känslig för browserfönstrets storlek.

"Logga in" verkar vara hemligt... Man får ingen information av vad som avses - hur erhåller man ett lösenord t.ex.?
 

ture

Aktiv medlem
På albumsidorna verkar du generera indexbilder genom att ha ett img-element vars src-attribut pekar på en fullstor bild, och sätta ner storleken med width- och height-attributen. Det innebär att bilden kommer att laddas ner till browsern i full upplösning (=långsamt) och samplas ner till inställd storlek av browsern (=fult). Dessutom ser det väldigt konstigt ut att ta en bild som är tagen i porträttformat och sampla om till width=100 height=75. :)
 

Walle

Aktiv medlem
Ett bra tips är att ge den yttersta tablen en statisk bredd. Om du vill anpassa sidan för 1024*768 eller mer så bör den vara 980 pixel bred.

På så sätt är sidan alltid lika bred, oavsett skärmupplösning och storlek på browsern.
 

catweazle

Aktiv medlem
sidan

Har tittat igenom din sida, du har bilder som är 75 * 100 spara dom i det formatet i Photoshop nu är dom tvångs krympta av Webbläsaren.

Dom ser knasiga ut som bara den. Dom bilderna(75 * 100) har du som genväg till den stora bilden som borde duga i 600 bredd max inte större. Tar bara plats på servern där din sida ligger. Ta bort alla varianter du har av olika bildstorlekar tycker inte att dom behövs.

Sen ser jag en rad ovanför bilderna på Dina modeller med mappsystemet ta bort den, ser inte snyggt ut låt rutan vara grå istället ser bättre ut, snyggare inramning.

Annars är sidan bra och snyggt utformad.
 

Timo Julku

Avslutat medlemskap
Kollade sidan...
Vet inte var jag ska borja...
Du har en god start men skulle bohova tank alite pa bredden... mkt av det som kommer uipp haller sig inte inom en "max bredd" vilket gor att det ser fruktansvart oproffsigt ut...

Det e bara att "leka" sig fram, personligen hade jag satt upp max bredder och g´jort ett "frameset" o kanske bytat ut narra av dina text knappar med giffar...

O sa e dina JPEG's pa tok forstora, men de har de andra redan papekat...

Maila garna mig om du har narra konkreta fragor...

Timo
 

Darren

Aktiv medlem
Problemet med hans hemsida (vid sidan om alla de här som redan är påpekade) är att han använder sig ut av ett perl script som inte kan konfigureras så mycket som man själv skulle vilja...

Hela sidan använder sig av detta scriptet så man är väldigt låst i layout frågan (visserligen kan man ändra de väldigt krångliga 'templates' som scriptet använder). Varje gång man besöker sidan anropar man detta scriptet som i sin tur skapar hela sidan dynamiskt (även med bredband känns sidan väldigt slö).

Jag har redan föreslagit honom att skapa sidan i html och bara ha galleri delen som något script (han vill kunna ladda upp bilderna till servern så de visas automatiskt på sidan).

Darren
 

staffanlo

Medlem
tack för alla tips som jag fått här..synd bara att jag inte riktigt vet hur jag ska tillämpa dom..känns ju inte så kul att göra en helt ny sida..dessutom fixar jag inte det själv..
/staffan
 

raderad medlem

Aktiv medlem
Om du inte kan skapa hemsidor på engen hand så är mitt bästa tips att bli guldmedlem på fotosidan istället. Då får man en snygg portfolio som jag tror skall vara lätt att använda.
 
ANNONS