Annons

rättigheter för frilansande?

Produkter
(logga in för att koppla)

miana

Ny medlem
hejsan. jag jobbar som fotograf för ungdomsavdelningen på en tidning, känner mig inte så väldigt respekterad där, (jag har med några bilder per vecka i tidningen så ni ni vet) men jag undrar lite vad jag har för rättigheter som frilansande fotograf.
Människor kan beställa från tidningen en fotoutskrift på vilka som helst kort, för 100kr ungefär. Kan sälja så utan att jag godkänner det, och ska inte jag som fotograf få ett öre? Vem är det egentligen som bestämmer över bilden, borde väl vara jag. Ska negativen hamna i tidningens arkiv eller är det endast mina. Jag vet inte alls. och de på tidningen utnyttjar så mycket de kan... vore glad om någon skulle kunna upplysa mig vad som gäller...tack.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Tjaa.. såhär på rak arm, så låter det som om du är anställd av tidningen och får då lön. I dina arbetsuppgifter ingår då att fotografera. Är du däremot frilansare så är det ju annorlunda. Då ska du ju ha betalt i princip varje gång som någon av dina bilder säljs, eller mera vanligt om den satta gränsen överskrids. Mer om detta hittar du på www.blf.se. De har även en prislista som kan beställas för 140:-
 

Stegge

Aktiv medlem
Det är två svar som gäller här:

Om du är anställd och får månadslön så kan de sälja dina bilder till privatpersoner för 100:- De flesta tidningar gör så.
Även negativen hamnar i tidningens arkiv.
Om de har något avtal med en bildbyrå och denna säljer dina bilder efter du har slutat så skall du och bildbyrån dela på summan. Till bildbyråns fördel. Annars så delar alla fotografer på tidningen på pengarna. Här kan det vara olika men ofta samlas pengarna i en pott och så gör man något kul.

Om du däremot jobbar som "riktig" frilans, dvs att de ringer in dig för enstaka uppdrag, en gång i veckan t ex så kan de inte sälja de sk 100kr-bilderna utan att fråga dig. Där är det du som bestämmer. Ej kan de heller skicka in dina bilder till bildbyrån. Men även här så stannar negativen på tidningen.

Så enda skillnaden är att du som frilans bestämmer till vem bilderna skall säljas.
Detta kan låta lite orättvist men som anställd har du ingen egen kamera som slits, ingen egen köpt film och inget eget papper när du skriver ut bilder. Allt detta betalar tidningen för och du får då lön för detta.
 
ANNONS