Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

brutet kontrakt

Produkter
(logga in för att koppla)

Lars-Åke

Aktiv medlem
Vad är brukligt i följande situation.

Jag som fotograf anlitar en modell för ett jobb.
Vi skriver ett kontrakt om hur bilden får användas och vilken ersättning som ska utgå för jobbet.Modellen får kopior på alla bilder.

Nu är min fråga Om jag som fotograf bryter mot kontraktet och använder bilderna på ett sätt som jag inte får enligt kontraktet men inte tjänar några pengar på det, hur beräknas då skadeståndskravet ?

Och vad gäller om modellen bryter mot kontraktet och använder bilderna på ett sätt som bryter mot kontraktet.hur beräknas då skadeståndskravet ?


Är skadeståndskraven lika stora i båda fallen eller?

/Lars-åke
 

DeNovo

Avslutat medlemskap
Ta kontakt med jurist!

Du borde ta kontakt med en jurist och råd fråga denna!

//sebastian
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Brutna Kontrakt

Nu är min fråga Om jag som fotograf bryter mot kontraktet och använder bilderna på ett sätt som jag inte får enligt kontraktet men inte tjänar några pengar på det, hur beräknas då skadeståndskravet ?

Ett skadestånd beräknas inte enbart på det belopp som du vinner på olaga användande av bilderna utan det baseras på 3 punkter:

1.Ersättning för kontraktsbrott.
2. Ersättning för "skada" på modellen och eller eller dennes rykte.
3.Ersättning för juridiska kostnader (endast om du förlorar i rätten)

Rättens första instans i sådanna här fall , är tingsrätten.Det är denna som beslutar huruvida om du med "berått mod" gjort dig skyldig till kontraktsbrott,eller om huruvida detta har gjorts utan din egen vetskap.Ersättning kan baseras på såväl din inkomst på avtalsbrottet såsom på din inkomst beräknad på föregående kalenderår dvs 1 Jan-31 Dec.Eller på ett belopp som nämnts i skadeståndsanspråket från modellen riktad till rätten i bilaga till anmälan.

***********************************************


Och vad gäller om modellen bryter mot kontraktet och använder bilderna på ett sätt som bryter mot kontraktet.hur beräknas då skadeståndskravet ?

Om modellen bryter mot kontraktet, handhaves detta ärende precis som i föregående exempel av tingsrätten. De bestämmer en skälig ersättning, om inte fotografen hänvisar till en summa.


*******************************************

Men observera följande, gällande i bägge fallen:

1. Ett kontraktsbrott är inte straffbart om det inte anmäls till polisen/åklagarmyndigheten.

2. Om denna inte tar upp fallet, kan ni om så önskar , begära en civilrättslig process. Detta innebär att modellen,du,era juridiska ombud träffas hos en domare som ger utslag i frågan.
Men bägge parter får själva betala de juridiska kostnaderna, om skadeståndskravet är MINDRE än ett ½ basbelopp.

Jag hoppas detta besvarar dina frågor.

Men jag råder dig till att kontakta någon som kan detta med juridik mer än mig, dvs en advokat.

Med Vänlig Hälsning

Niklas Wibom
 

www.tille.se

Aktiv medlem
Det lättaste måste väl vara att i första hand ta kontakt med modellen och skriva ytterligare ett kontrakt om det finns nya användningsområden för bilden.
 
ANNONS