Annons

"Släta ut huden i PS"

Produkter
(logga in för att koppla)

Looi

Ny medlem
Hej!
Jag funderar över en sak. När det gäller retuchering på porträtt av människor, om man vill ha någon utslätande effekt på huden så att säga, så det blir lite "smooth" finns det nått lämpligt filter för detta? "Blur" är väl oskärpa? Kan man använda sig av det?
Jag använder PS cs2.
 

Danyael_X

Aktiv medlem
tja om du använder filter så apliceras effekten över hela bilden, inte bara huden. Det finns olika sätt att uppnå olika effekter det vanligaste är att använda en wacom penna (musen fungerar den med men är lite jobbigare att arbeta med tycker jag) och sedan använda airbrusch verktyget för att mjuka upp huden.

En annan version är att kopiera bilden så att du har samma bild i två lager, kör sedan gaussisk oskärpa på det ena lagret och välj opacity (genomskinlighet) i lagerhanteraren för att välja hur mycket oskärpa man vill ha.

Det bästa är att arbeta med airbrusch verktyget och en wacom penna om man har en.

C.
 

stoltz

Aktiv medlem
Det går faktiskt att tillämpa Gaussian blur på t ex enbart huden - Var dock uppmärksan på att inte smeta ut ansiktsdrag som är viktiga. Exempel på detta är linjer som definierar näsans form.

Använd effekten sparsamt - Less is more gäller i det här fallet.
 

cmblelle

Aktiv medlem
prova att googla på "skin retouch" ev. kombinerat med "photoshop", det finns ett antal mer eller mindre avancerade metoder som beskrivs mer eller mindre pedagogiskt i massor av tutorials... Det finns nog ingen som kan säga vilken metod som är bäst, beror på hur ursprungsbilden ser ut, hur mycket tid man har etc, etc

annars finns det ju t ex:
good-tutorials.com
pixel2life.com
m fl...
 

chrullo

Aktiv medlem
Instämmer med lennart, allt handlar om tid. Vill du lägga 20h på en bild, då kan du få en riktigt slät hud med detaljer.
En snabb och smidig lösning om du har bråttom är som sagt att kopiera ett lager, släng på lite gaussian blur eller smart blur, sänka opacity och sedan köra en layer mask och maska bort ögon, näsborrar, ögonbryn, läppar m.m. som är karakteristiska för personen. Smaksak.
 

Danyael_X

Aktiv medlem
HC-Stoltz: Hur då?
Menar du möjligen att man ska lägga en selection på enbart hudområdena? då brukar det ju gå snabbare med Airbrusch tekniken

C.
 

stoltz

Aktiv medlem
Jag var ute efter selection - Men jag tror att jag missförstod ditt inlägg.

Du har helt rätt - Applicera på hela och "måla fram" effekten är ett bra arbetssätt.

Jag uppfattade ditt förslag som att effekten skulle appliceras på bildens alla delar.

My mistake...
 

chrullo

Aktiv medlem
När ni nämner airbrush och "måla fram" effekten. Menar ni modell history brush eller layer mask eller vilken teknik ?
 

raderad12

Aktiv medlem
Nu vet jag inte om detta går i PS (jag använder Gimp), men jag skulle bli förvånad om det inte går även i PS. Markera all hud med en luddig markering och lägg på en selektiv gaussisk oskärpa på markeringen. För en mycket försiktig effekt på en 6Mp bild så blir en radie på 4 och Max Delta på 8 ganska bra. Men du kanske vill ta i mer.. Du kan ju också göra detta i en lagerkopia och justera opaciteten för att styra effekten.
 

chrullo

Aktiv medlem
Neat Image har jag, och använder det en hel del. Tänkte mest på "inbyggda" funktioner i PS :)
 

fotord

Aktiv medlem
Ett alternativ som fungerar jättebra om du kör wacom.

1. Ta bort större skavanker med clonverktygen
2. Skapa ett nytt tomt lager över bakgrunden
3. Välj lagom stor pensel med 10-20% flöde och maximal mjukhet
4. alt-klicka på ett område för att få rätt ton (se till att du har ställt PS till att använda ett medelvärde över flera pixlar bara).
5. Börja måla över huden (på det nya lagret) tills du inte ser skavankerna mer.
6. Tag ett nytt färgprov och fortsätt över hela ansiktet. Ju tätare prover du tar desto bättre resultat.
7. Nu har du ett mycket plastigt utseende och det åtgärdar du genom att lägga på mycket litet med brus från filterna.
8. Sänk slutligen genomskinligheten för lagret så att lite av personligheten skiner igenom.

Skall du ta bort rynkor så tänk på att de har en början och ett slut. "De börjar centralt och slutar perifert"

Lycka till!
 

BugEyes

Aktiv medlem
Jag gör så här...

1. Duplicera lagret och gör allt som följer på lagerkopian.

2. Radera allt utom den hud som ska softas i det nya lagret.

3. Kör filtret "median" på lagret, jämnar ut utan att blöda ut.

4. Kör LITE gaussian blur på lagret. Nu har man en ansiktsmask som är väldigt jämn men knappast naturlig.

5. Ställ opaciteten på det nya lagret efter tycke och smak, börja från 0 och gå uppåt.
 

Estethia

Aktiv medlem
lämpligast är väl kanske att göra det på en lagerkopia.
sen laborerar du med radie och tröskelvärde tills det ser hyfsat ut.
sen gör du en lagermask på det lagret och målar bort där du eventuellt inte vill ha.

fast jag tycker neat image fungerar mycket bättre.
 

BugEyes

Aktiv medlem
Estethia skrev:
lämpligast är väl kanske att göra det på en lagerkopia.
sen laborerar du med radie och tröskelvärde tills det ser hyfsat ut.
sen gör du en lagermask på det lagret och målar bort där du eventuellt inte vill ha.

fast jag tycker neat image fungerar mycket bättre.
Tack,

Jag har Neat Image Pro som plugin i PS, använder det mest till lätt brusreducering av mina hockeybilder mest och har inte riktigt fattat hur jag ska ställa in det för att smeta ut hud. Har du några tips?
 

skarpedjup

Aktiv medlem
chrullo skrev:
När ni nämner airbrush och "måla fram" effekten. Menar ni modell history brush eller layer mask eller vilken teknik ?
Man kan göra det både med Händelsepensel och lagermask. Jag föredrar det sista och använda
olika blandingslägen.
 
ANNONS