Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Upplösning i Photoshop

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny fly

Aktiv medlem
När jag överför bilderna från min Canon 20 D till Photoshop blir upplösningen 72 pixla/tum. Varför kan jag inte få t.ex 300 pixlar/tum direkt från kameran?
Jag kan naturligtvis ändra upplösningen i Photoshop från 72 till 300 pixlar. Vad händer med bilden då blir den försämrad på något sätt? Tvärtom om jag har en bild med 300 pixlar och ändrar den till 72, så försämras den väl en del.

Mvh
från en nybörjare
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
En bild har - i sig självt - ingen speciell upplösning. Möjligen kan det ligga lite extrainformation i bildfilen, men den "upplösningen" ändrar du ju på genom att t.ex. skriva ut bilden i annan storlek.

Samma antal pixlar på större yta blir ju lägre upplösning.
 

Manjill

Aktiv medlem
Det är dock viktigt att du inte har "resample image" ikryssad för då får du en klart märkbar försämring.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad ppi-siffran gör är helt enkelt att tala om för olika program hur stor bilden skall bli när man monterar den. En bild från en D50 blir t ex 25,47x16,93 om man väljer att trycka den i 300 ppi.

Det är bara en liten informationssiffra i filen som kan ändras när som helst. T ex om man skulle vilja trycka bilden i en annan storlek än 25,47x16,93, vilket man kanske inte vill så ofta.

Mer info finns i Pertmanns eminenta artikel i ämnet.
 

avslutat_bj

Aktiv medlem
FILM) (ulltand skrev:
Jo, men inte den upplösningen du pratar om.
Däremot hur många pixlar bilden är uppbyggd av är av betydelse.

Exakt. En bild med 720x360 pixlar och 72 pixlar/tum är tio gånger fem tum stor. Om du förminskar den till fem gånger tvåochenhalv tum så ändrar du ju upplösningen till 144 pixlar/tum, oberoende av vad det står i bildfilens inställning för "Upplösning".

Edit: Jim hann före...
 
ANNONS