Annons

Slopa Topplistorna

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Kan inte annat än hålla med. Och skippa betygen helt på en gång. Det var någon i en liknande diskussion som föreslog att man skulle tilldelas en pott, säg sju per vecka, stjärnor som man kan dela ut till de bilder som man tycker särskilt förtjänar det. Det systemet vore nog mer värt.

Dagens poängsystem är bara incitament till massa onödigt strunt.
 

Sumpen

Aktiv medlem
Om jag söker på bilder som har 4,5/4,5 och mer får jag fram enligt mitt tycke bättre bilder än om jag söker fram bilder som har fått 1,5/1,5 eller mindre. Vill jag inpireras och lära av bra porträttbilder kan jag ta fram dessa och få ett hyfsat konsistent resultat.

Av den anledningen är det min mening att betygssystemet tjänar ett syfte. För fotografen själv ger inte siffrorna någon större feedback, då är det kommentarerna som gäller. Men för dem som vill söka fram bilder som medlemmarna har betygsatt i ett visst intervall funkar de och är en nödvändighet.

Sedan finns det så klart undantag, gjorde en sökning på 1,5/1,5 och mindre och fann några bilder som jag tyckte bra om och vice versa.

Så låt betygen vara kvar, men kanske i någon modifierad form som vi pratat om i några andra strängar. Och topplisterna finner jag ganska harmlösa, förstår inte varför de finns och varför de skulle tas bort, de är en kul grej.
 

Festfotografen

Aktiv medlem
Tittar man på topplistan för mest kommenterade bilderna
så är det välinte så ofta som det är konstruktiva bilddiskutioner (enligt mitt tycke)
och ibland så har fotografen ifråga skrivit nästan hälften av alla inlägg.
Då det gäller bästa bilderna så är det ju också så att det förekommer lite diskret taktikröstning.
inte för att det stör mig speciellt mycket ,
Vill folk hamna högt på listan pga andra kriterier än att deras bild är bra så får dom väl göra det men det är ju trist om visa bilder som egentligen borde vara där blir bortröstade.
 

xxx

Guest
Slopa topplistorna?

Vet egentligen inte vad jag tycker om topplistorna. Men om de ska vara kvar bör de fungera. Som det är nu finns ju bilder med ett visserligen bra betyg som är med på listan medan andra med ännu bättre betyg som inte är med på listan. Se t.ex. "Gammal kärlek som rostar, betyg 4.00/3.70" på topplistan.

Mvh / Fredrik
 

acke

Avslutat medlemskap
Sumpen har rätt i att betygen fyller ett visst syfte. Jag lutar alltmer åt att det räcker med ett betyg, precis som flera redan har föreslagit. Folk orkar inte hålla ordning på flera betygsklasser.

Topplistorna är egentligen rätt harmlösa. Låt dem vara kvar, men ta bort dem från galleriets förstasida. Det räcker med en länk till en "listsida". På listsidan kan de statistikfrälsta få frossa i hur många listor de vill. Jag skulle gärna se t.ex. en lista över senaste veckans mest populära bilder.

Sen borde det givetvis vara en självklarhet att fotografens egna kommentarer inte räknas in i statistiken.
Håller oxå med Fredrik om att det är skumt att min bild "Gammal kärlek..." platsar på topplistan. Det finns massor av bilder med högre betyg. Något måste vara på tok i algoritmerna, herrar admin!

Mvh/Acke:)
 

xxx

Guest
Hmmm....

Ackelid

Håller med dig vad du skriver om ett betyg. Det är ändå knappas någon som förstår sig på de olika betygsskalorna - i varje fall inte jag!

När jag tänker efter tycker jag nog också att listorna bör bevaras - men kanske utökas! Fortsätter det så här så har ju snart Rene Asmussen lagt beslag på hela listan... ( :)bra jobbat!). Kanske kunde man utöka dem, till exempel ha de 50 mest populära bilderna? Kanske borde också de mest populära albumen tas upp? Som det är nu så fokuseras det ju ganska mycket på enskilda bilder.

När det gäller din bild hoppas jag att du förstår att jag bara tog den som exempel! Jag tycker att den är bra - men bild 4 är ännu bättre.

Mvh / Fredrik Skott
 

acke

Avslutat medlemskap
Re: Hmmm....

Skott skrev:
Ackelid När det gäller din bild hoppas jag att du förstår att jag bara tog den som exempel!
Visst, och du har ju helt rätt angående listorna! Det finns inget uppenbart samband mellan bildernas betyg och deras listplacering, såvitt jag kan se. Kanske kan David&Co reda ut för oss hur listorna är konstruerade?
/Acke:)
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Totalbetyg för topplistan räknas fn ut som medelbetyg * antal röster. Man kan ju inte bara ta medelbetyg för bilden, för då vinner en bild med bara en röst som är "5" över en bild med tex fyra röster, varav tre är "5" och en är "4". Men det funkar inte heller - en bild med fem "1"-or vinner över en bild med en "5"-a.

Är det någon som är bra på statistik och kan föreslå en bättre summering? Eller vi kanske skall skippa listan som sagt...:)

Ang betygen så bestämde vi för en tid sedan att skippa "orginalitet" - det är nu gjort också.
 

acke

Avslutat medlemskap
Låt topplistan baseras på alla bilder som fått minst 10 röster. I övrigt ska det enbart vara medelbetyget som styr topplistan. Allt annat verkar konstruerat, tycker jag.
mvh/Acke
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Listan blir rätt statisk - det är inte helt lätt att slå René på fingrarna :) Jag föreslår att den endast tar med bilder uppladdade inom N dygn bakåt, så det blir lite omsättning - men vad är ett lagom värde för N?

Jag kör på Ulfs förslag nu (medelbetyg men bilden måste ha fått mer än 10 röster) samt endast bilder uppladdade inom 30 dagar kommer med - bättre/sämre?
 

xxx

Guest
Topplistorna igen...

Håller med Ackelid om att enbart medelbetyget bör styra topplistorna. Däremot kanske det borde räcka med att en bild fått t.ex. 5 röster för att komma med?

Varianten med medelbetyg * antal röster tycker jag inte alls verkar vara någon bra idé! Det innebär ju att de bilder som idag är på listan förmodligen kommer att vara kvar eftersom många (inklusive mig) alltid går in och kommenterar & betygsätter bilder som redan är med på listan. Nya bilder borde därför endast ha en mycket liten chans att komma med på listan!

Dessutom tycker jag att det vore bra om man kunde få se en utökad lista över de populära bilderna respektive mest kommenterade bilderna. Går det att fixa en länk till en sida där man kan få se de 100 mest populära bilderna?

Finns det förresten någon möjlighet att även upprätta en lista över de mest populära albumen?

Mvh / Fredrik

Ps! Även förslaget av "dindh" kanske kunde vara en bra idé. Kanske kan man ha två listor över de mest populära bilderna! En där enbart de bilder som är införda under de senaste 30 dagarna är med och en där alla är med?
 

xxx

Guest
Glömde en sak!

Glömde att säga att det är bra att orginalitetsbetyget försvunnit! Däremot kanske det vore bättre att ha en 10-gradig betygsskala?

Mvh / Fredrik
 

pjutsi

Avslutat medlemskap
Kasta upp en ny sida med bara listor, precis som ulf föreslår. Då blir det plats för alla möjliga sorter. Annars verkar det sunt med en gräns på 10 röster innan man börjar slå ut medelbetyg.

Och en 10-gradig skala skulle ju kännas bättre nu när man bara har ett betyg att jobba med. Men det kanske inte är värt jobbet att konvertera alla gamla betyg?
 

clindh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är inget svårt teknisk att konvertera till 10, men vi måste bestämma hur det skall göras
- vad skall tex betyg 3 konverteras då det inte finns ett riktigt medel på en skala 1-10?

(Betygen är heltal så 5.5 går minsann inte :)

Och kanske man skall undvika sätta 1 = 1, låta ytterligheterna vara "lediga"?

Skalan skulle kunna vara 1-9 också, då finns ju ett riktigt medelbetyg. Men det kanske bara är bra att inte kunna sätta "lagom"-betyg, tvingas ta ställning till på vilken sida den ligger?

Något sådant här?
Betyg 5 blir 9
Betyg 4 blir 7
Betyg 3 blir 5 eller 6?
Betyg 2 blir 4
Betyg 1 blir 2

Det finns många varianter. Skall man låta både 10 och 9 vara lediga, för att höja ribban? Men det ger nog bara en temporär effekt.'

Här vore kul att höra vad ni tycker!
 

acke

Avslutat medlemskap
Det känns mer intressant att töja ut betygskalan i övre änden. Idag sätts det alltför många slentrianmässiga femmor. Jag tycker att högsta betyget ska delas ut mer sparsamt, eftersom det representerar "en helt perfekt bild".

Föreslår därför en 10-gradig skala enligt följande:
1 blir 1
2 blir 3
3 blir 5
4 blir 7
5 blir 9
Det nya högsta betyget blir 10. Betyg 10 bör delas ut mycket, mycket sällan - på sin höjd till en bild av hundra.

Föreslår oxå (om det är tekniskt möjligt) att alla medlemmar informeras om det nya betygssystemet via e-mail, så att alla är med på noterna.
Mvh/Acke:)
 

Mira

Aktiv medlem
Väntar med spänning på den höjda skalan - eller rätt ord är väl skalan med fler val...!!!
Tills dess känner inte att jag kan sätta något rättvist.

Utöka dessa listor - både i antal bilder och antal olika listor, och placera dom på en ny sida för dom som vill gotta sej i listor...

Utöka även listan över nya forums-inlägg.

Sedan tycker jag att när listorna försvinner från första sidan ska där istället finnas en lista som slumpar fram kanske 25 gamla bilder och bilder med inga kommentarer.
 
ANNONS