Annons

Panik! Photshop krachar.

Produkter
(logga in för att koppla)

Lotus

Aktiv medlem
Jag har ett mycket underligt problem med Photoshop 5.0

När jag lägger på ett filter (tex. gaussisk oskärpa) på en bild så krachar hela datorn.

Jag kör Photoshop på en PowerMac G4 dual med MacOS 9.2.2 och 512 Mb minne, så det är nog inget minnesproblem.

Har provat att installera om PS men det hjälper inte.

Tacksam för svar!
 

RobGum

Aktiv medlem
Jag känner igen det där. Har haft samma problem. Kommer tyvärr inte ihåg hur jag löste det. Det kan ha varit när jag gick upp till 6.0 men det kan också ha varit efter att jag formaterade om datorn. Jag körde tidigare OS 9.1 så det är inte OSet som ställer till det. Har du provat att tilldela photoshop mer minne? Annars är mitt tips att installera ett senare photoshop. För mig gällde felet bara på oskärpa. Dom andra filtrena fungerade OK.
 

Lotus

Aktiv medlem
Tack för svaren.

Har tilldelat PS 256 Mb och bilden som jag jobbar med är på 10 Mb, men det hjälper inte.

Macen är sprillans ny, dock funkar PS på en äldre G4 med OS 9.1

Ska prova att leta efter uppdateringar på adobes sida.

Jag hör av mig om det funkar.
 

hasse lundberg

Aktiv medlem
Någon gång har jag råkat ut för att Photoshop kraschar vid vissa kommandon och det tror jag var att det var fel filtyp för Photoshop.
Prova att spara i Photoshops filformat och se om det blir samma problem.
 

Lotus

Aktiv medlem
Nu har jag efterforskat lite mer och även pratat med Adobes support.

Felet ligger i att Photoshop 5.0 inte går att köra stabilt på en dubbelprocessor G4 Mac under Mac OS 9.x. Tyvärr finns det ingen lösning på problemet när det gäller PS 5.0, däremot till PS 5.5 finns en patch (altivec mulitprocessor plugin) som löser problemet.

Det enda man kan göra är att uppgradera till PS 5.5 eller högre. Så det blir till att krossa spargrisen...
 
ANNONS