Annons

Var "vänder" ni bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

CE4

Medlem
Rubriken kanske är lite luddig så jag förklarar mer.
På min Canon kompaktkamera sitter en sensor som känner kamerans läge så stående bilder blir stående när de ramlar in i datorn.
Något sånt finns ju inte på min DS.

Så; var vänder ni stående bilder rätt? I kameran eller på datorn.

Jag har börjat vända bilderna rätt direkt i kameran. Men, av någon anledning tycks bara bilder i RAW vändas. JPEG-bilder ser ut att vändas (i kameran) men när de har ramlat in i datorn är de "ovända".
Är det mig det är fel på? *S*
 

mohei

Aktiv medlem
Jag plåtar ofta stående bilder och vänder alltid på dom i photoshop innan jag fixar med nivåer, oskarp mask mm.
 

mannbro

Aktiv medlem
Nej, det är inte dig det är fel på. När man vänder bilden i kameran (eller när sensorn gör det automatiskt) lägger den bara till metainformation som talar om att bilden ska visas vänd, men det påverkar inte bilddatat.

Vissa bildvisare, t.ex. Windows XP:s inbyggda Preview, tar inte hänsyn till den metainformationen.

Öppnar du däremot bilden i t.ex. Photoshop eller ett bildvisningsprogram som stödjer detta så visas bilden rätt och när du sparar kommer bilden att sparas rättvänd så att det blir rätt även i program som inte stödjer detta.
 

Nemesis

Aktiv medlem
När jag fotar jpg har jag vänt i XP image viewer, men jag har haft problem med att jag fått "fel-meddelanden" om att dom är skrivskyddade, men har börjat vända i EXIF-viewern, vilket fungerar bättre...

Raw filer vänder jag i RawShooter innan jag går vidare med inställningarna. dvs original vänds inte.
 
ANNONS