Annons

Varför blir bildfilen större än PS visar?

Produkter
(logga in för att koppla)

Måns H

Aktiv medlem
Problem: Ska komprimera bilden för nedladdning till Fotosidan. Photoshop (PS Elements) visar då hur stor bildfilen blir. Jag har alltså tryckt på Save As och kommit till JPEG options. Där finns ett reglage och jag skjuter mot Small för att den inte ska bli större än 250 kB.

Men siffran det stämmer inte! Står det 225 kB blir filen alltid för stor. Jag siktar numera på 180 eller så. Finns nåt sätt att få den visade siffran att stämma?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Det är metadata i din fil som tar plats. Färgprofil och tumnaglar mm. Använd Save for web istället för Save as så blir du av med det.
 

Måns H

Aktiv medlem
Funkade bra

Funkade bra. Det blir några kB extra, jag antar att det är bildnamn mm som tar lite plats.

(Jag har försökt "spara för Web" förut men gett upp, hittade ingen "spara"-knapp. Man ska enkelt klicka Return! Det är dom små detaljerna som gör det.)
 

P_S

Aktiv medlem
Sedan kan du också, i stället för att skjuta reglaget fram och tillbaka för att pricka in rätt storlek, klicka på högerpilen aaldeles ovanför kvalitetsreglaget och välja "Optimera till filstorlek...". Då kan du i stället skriva in den önskade storleken i kB så anpassas kvaliteten automatiskt.
Tänk bara på att PS/PS Elements anger storleken som 250 kB, medan Fotosidans gräns i verkligheten är 250 000 B, vilket motsvarar ungefär 244 kB... (om det inte ändrats på sista tiden, jag tror den saken varit på tal någon gång)
 
ANNONS