Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hur friska är digitala systemkameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eva R

Aktiv medlem
Jag visste inte var jag skulle lägga detta inlägg. Flytta det gärna om det kommit fel.

Ni som har digitala systemkameror oavsett märke, hur ofta om någonsin har er kamera reparerats och varför? Min kamera har ett snitt på reparationer var åttonde månad, dvs nu är tredje gången den är inne på tre år. Anledningarna: sensor som hoppat snett (=ingen skärpa någonstans), "gröna döden" och nu problem med fokusering på oändligt.

Jag är lite nyfiken på om jag har haft otur eller om det är standard. Min kamera är en Nikon, men jag är inte intresserad av att starta någon form av gräl mellan de olika kameramärkena. Däremot vore det spännande att se om någon modell är mer utsatt.
 

Kalle_B

Aktiv medlem
Canon Powershot G5 = Aldrig Service
Canon 350D = Aldrig Service
Canon 20D = Aldrig Service
 

WaterMelonMan

Aktiv medlem
Canon PowerShot G3 - Inga problem under 2½ år (har legat orörd i ett år nu, så nu kanske den skulle strula).
Canon 350D - Inga problem under 1 år.

Längre har jag inte haft digitala kameror.

Jag skulle tro att du bara haft otur och fått ett måndagsexemplar.
 

andgi

Aktiv medlem
Canon EOS D30 = Ingen service eller några problem under de 3 1/12 åren jag haft den. Vet inte hur det var under de 1.5 - 2 åren innan dess men tror inte att något behövde åtgärdas då.

/Anders
 

johanu

Aktiv medlem
D70 inne en gång efter ca ett år för fokusjustering.

D200 inne ganska omgående pga bandingsproblem. De bytte ett bildbearbetningskort i kameran.

Nikonkamerorna kanske tjorvar mer ;)

/Johan
 

yalazy

Aktiv medlem
Mina digitalkompakter har aldrig strulat eller gått sönder, inte ens den som är över tre år (Canon och Ricoh).

Av två 300D gick slutaren på den ena efter bara drygt 5000 exponeringar.

Sambons 350D; den inbyggda blixten börjar strula i mekanismen efter ett drygt år.

Min 20D inga problem under de 1 1/2 år jag ägde den.

Av de fyra digitala systemkameror vi haft har två "gått sönder" inom de första halvannat åren. Min nyaste är bara en dryg månad så den får inte vara med i statistiken.
 

Eva R

Aktiv medlem
Spännande att se. Jag upptäckte att jag skrivit fel i mitt första inlägg. Två år har jag haft min kamera och inte tre som jag skrev.

Lite mer statistik. Min mans Canon 20D är drygt ett år och har inte lagats eller krånglat på något sätt.
 

Jonke O

Aktiv medlem
Min D70 har jag haft sen okt 2004.
Knäppt drygt 10500 bilder utan service eller något.... (jag undrar vad detta kommer att innebära.....nu har man väl pissat i motvind, i morgon skall sambon låna kameran uuuuhhhhhh)

Hoppas den fortsätter att fungera felfritt ett bra tag till då jag är super,super ja va fan ett till super nöjd med den.
/Jonas
 

sunderlux

Aktiv medlem
Nikon Coolpix 4300
Köptes sommaren 2003, inga problem alls.

KMD5D
Har gått för fullt sen i januari, den har inte krånglat än.
 

afe

Aktiv medlem
Jag tror inte digitala systemkameror går sönder lättare än analoga - snarare tvärtom, eftersom det är färre mekaniska delar.

En digital systemkamera används dock i allmänhet mycket mer än en analog dito, och det kan ju göra att slutaren slits ut snabbare (fast inte om man räknar exponeringar).
 

.Z.

Aktiv medlem
AFE skrev:
Jag tror inte digitala systemkameror går sönder lättare än analoga - snarare tvärtom, eftersom det är färre mekaniska delar.

En digital systemkamera används dock i allmänhet mycket mer än en analog dito, och det kan ju göra att slutaren slits ut snabbare (fast inte om man räknar exponeringar).
Detta + att vi idag genom nätet ser alla problem som uppstår...

Det fungerar förmodligen alldeles utmärkt för de flesta men vi läser oftast om problem. Har själv haft 25-30 kameror genom åren & har haft problem med några, inga av dessa har dock varit digitalkameror.

Däremot så verkar det vara lite hysteri bland tillverkarna att få ut sina DSLR snabbt idag så lite firmvareproblem samt små barnsjukdommar är kanske vanligare, jag skriver kanske då man förr i tiden inte märkte av modellproblem på det sätt man gör idag genom internet.

//Larsa
 

freolo

Aktiv medlem
.Z. skrev:
Detta + att vi idag genom nätet ser alla problem som uppstår...

Det fungerar förmodligen alldeles utmärkt för de flesta men vi läser oftast om problem. Har själv haft 25-30 kameror genom åren & har haft problem med några, inga av dessa har dock varit digitalkameror.

Däremot så verkar det vara lite hysteri bland tillverkarna att få ut sina DSLR snabbt idag så lite firmvareproblem samt små barnsjukdommar är kanske vanligare, jag skriver kanske då man förr i tiden inte märkte av modellproblem på det sätt man gör idag genom internet.

//Larsa
Du glömde länken, Larsa! Så jag skriver den då istället...
Den digitala hypokondrin...

/Fredrik, som stannar hemma från jobbet p.g.a "sjuk kamera"...
 

Bent C.

Aktiv medlem
Canon S40, inga problem alls.
10D inne för slutarbyte efter ca 25 000 exponeringar (ca ett år gammal), slutaren bytt på garanti.
20D, inne efter två veckor eftersom fokus inte gick att låsa. Tre inskick innan verkstaden accepterade att det faktiskt var just så som både jag och afffären som sålde kameran sa, den låste aldrig fokus. En massa grejer bytta på garantin.
5D, inga problem än så länge.
Omkringgrejer har det varit lite strul med, greppet till 20D intar en särklass här med många inskick (laddade ur batterierna), två objektiv inskickade för bakfokus (fungerade ypperligt sedan), detta på garanti. Men inget av ovanstående är väl i sig beroende av att det var en digitalkamera, förutom förstås att man kanske sällan hinner med att ta 25 000 bilder med en analog kamera.
 

dovearea

Avslutat medlemskap
D100'n som jag köpte ny i januari 2004 har gått som en klocka hittils, har inte märkt av några problem alls med den.

D200'n som jag införskaffade i början på 2006 har jag egentligen använt för lite för att kunna uttala mig. Lite svag bandning har jag märkt av när jag retuscherar bilder i 100-200% men ingenting jag orkar bry mig om eftersom det inte syns annars.

Saker som bak- och frontfokus har jag aldrig heller märkt av, jag har visserligen aldrig någonsin plåtat en linjal heller så det kanske finns där ändå :D
 
ANNONS