Annons

Förtydligande

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny fly

Aktiv medlem
Hej!
Jag är nybörjare med dator och bildbehandling. När jag tittar i foruminläggen träffar jag på mycket, som är nytt och oförståligt för mig. Senast såg jag.
"Om du kör Photoshop så funkar det bra att minska med "Bicubic" och sedan skärpa med "Oskarp mask", 250-500%, radie 0,2. Spara med "Spara för webb...", anpassa för filstorlek 55 kb. Så brukar jag göra".
Min första fråga: Var gör jag detta i Photoshop CS?
Det finns många uttryck som för oss nybörjare inte är så lätta att förstå. Finns det/eller borde finnas en ordlista med förklaringar?

Mvh/Bengt - Åke
 

Graal

Avslutat medlemskap
Oskarp mask finns under "filter"-"skärpa" i Ps-Elements som jag använder. Är det fråga om att skärpa bilden efter nedminskning till uppladdningsstorlek ska du inte använda 0,2 på radien utan 0,3-0,4 vilket passar bättre för bildskärmars genomsnittliga upplösning (denna skärpning är endast till för att få bilden att inte se luddig ut efter pixelförändringen och värdet 0,3-0,4 på radien är uträknat efter en formel för att bilden ska se normal ut (inte vara luddig utan få rätt utseende i förh. till originalet).
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Graal skrev:
Oskarp mask finns under "filter"-"skärpa" i Ps-Elements som jag använder. Är det fråga om att skärpa bilden efter nedminskning till uppladdningsstorlek ska du inte använda 0,2 på radien utan 0,3-0,4 vilket passar bättre för bildskärmars genomsnittliga upplösning (denna skärpning är endast till för att få bilden att inte se luddig ut efter pixelförändringen och värdet 0,3-0,4 på radien är uträknat efter en formel för att bilden ska se normal ut (inte vara luddig utan få rätt utseende i förh. till originalet).
Det där är lite beroende på vilken typ av skärm man kör med också. Jag brukar skärpa med 0.2, det ser bra ut på min TFT-skärm men mjukt ut på en äldre CRT. 0.3-0.4 ser ofta fult ut på min TFT.
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Skärpning är att du på ett eller annat sätt ökar kontrasten i bilden genom att förstärka konturerna mellan de pixlar som bilden är uppbyggd av. Denna förstärkning kan göras på flertal sätt.
Att skärpa en bild så den ser bättre ut för webb är ett förfarande , att skärpa en bild så den blir bra för utskrift eller tryck är ett annat.
Hur bilden skall skärpas har mao med vad bilden skall användas till och bildens storlek.

Kom ihåg att all skärpning är destruktiv, dvs förstörande, det är alltid därför bättre att ha ett orört orginal och arbeta med en kopia för det ändamål bilden är tänkt till, exv för webb, utskrift etc.

Olika bilder , från scannrar, eller kameror har från början olika grundskärpning i en bild.
När jag läser förslag på hur en bild "skall" skärpas (det finns 100 tals här på fotosidan)och målet för skärpning , storleken av bild etc inte specificeras , ej heller från vad bilden kommer ifrån, ta dessa parametrar med en nypa salt. Det är inte säkert dessa passar din kamera eller monitor.

Läs på och prova dig fram.

Mikael
 

Johnny fly

Aktiv medlem
Tack för era vänliga svar.
Jag var inne i PS och tittade, och där fanns det bara man vet var man ska leta, och framför allt veta vad man ska ha det till.
Mvh/Bengt - Åke
 

cowboy

Aktiv medlem
Köp en bra photoshopbok för grunderna

Ja, photoshop har en saftig inlärningströskel, det är inte så kul i början när allt är obegripligt.

Jag kämpade länge med att komma igång, men först när jag köpt och läst boken "Photoshop CS för digitalfotografer" av Scott Kelby (Pagina 2004) kom jag över starttröskeln.

Den tjocka klossen "Photoshop CS Bible" av Deke McClelland (Wiley 2003, tusen sidor) är nog också bra men inte som komma-igång-bok.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Johnny fly skrev:
Hej!
Jag är nybörjare med dator och bildbehandling.

Det finns många uttryck som för oss nybörjare inte är så lätta att förstå. Finns det/eller borde finnas en ordlista med förklaringar?
En bok är, som någon annan skrev, det bästa sättet att börja med. Förslagsvis då en form av trick-bok så att du snabbt kommer igång.

Detta då en ordlista oftast inte är det en nybörjare behöver egentligen utan mer en problemlösningsbok.

Det blir lätt abstrakt på ett forum som det här.

Jag har en längre förklaring om vad jag tycker nybörjare behöver här:
http://blogg.moderskeppet.se/arkiv/2005/recension-photoshop-cs-for-digitalfotografer/

Obs! Om det är Photoshop Elements du kör så kolla här istället:
http://www.moderskeppet.se/photoshop/bocker_elements.php
 

Johnny fly

Aktiv medlem
Tack till Bo och Mattias för tipset om boken Photoshp CS för digitalfotografer. Den är inhandlad och kommer att gås igenom kapitel för kapitel.
Mvh/Bengt - Åke
 
ANNONS