Annons

Förtydligande

Produkter
(logga in för att koppla)

Johnny fly

Aktiv medlem
Hej!
Jag är nybörjare med dator och bildbehandling. När jag tittar i foruminläggen träffar jag på mycket, som är nytt och oförståligt för mig. Senast såg jag.
"Om du kör Photoshop så funkar det bra att minska med "Bicubic" och sedan skärpa med "Oskarp mask", 250-500%, radie 0,2. Spara med "Spara för webb...", anpassa för filstorlek 55 kb. Så brukar jag göra".
Min första fråga: Var gör jag detta i Photoshop CS?
Det finns många uttryck som för oss nybörjare inte är så lätta att förstå. Finns det/eller borde finnas en ordlista med förklaringar?

Mvh/Bengt - Åke
 

Graal

Avslutat medlemskap
Oskarp mask finns under "filter"-"skärpa" i Ps-Elements som jag använder. Är det fråga om att skärpa bilden efter nedminskning till uppladdningsstorlek ska du inte använda 0,2 på radien utan 0,3-0,4 vilket passar bättre för bildskärmars genomsnittliga upplösning (denna skärpning är endast till för att få bilden att inte se luddig ut efter pixelförändringen och värdet 0,3-0,4 på radien är uträknat efter en formel för att bilden ska se normal ut (inte vara luddig utan få rätt utseende i förh. till originalet).
 

l-malmqvist

Aktiv medlem
Graal skrev:
Oskarp mask finns under "filter"-"skärpa" i Ps-Elements som jag använder. Är det fråga om att skärpa bilden efter nedminskning till uppladdningsstorlek ska du inte använda 0,2 på radien utan 0,3-0,4 vilket passar bättre för bildskärmars genomsnittliga upplösning (denna skärpning är endast till för att få bilden att inte se luddig ut efter pixelförändringen och värdet 0,3-0,4 på radien är uträknat efter en formel för att bilden ska se normal ut (inte vara luddig utan få rätt utseende i förh. till originalet).
Det där är lite beroende på vilken typ av skärm man kör med också. Jag brukar skärpa med 0.2, det ser bra ut på min TFT-skärm men mjukt ut på en äldre CRT. 0.3-0.4 ser ofta fult ut på min TFT.
 

macrobild

Avslutat medlemskap