Annons

Ludd större än 250 pixlar? [CS2]

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Finns det nåt sätt att öka luddradien över 250 pixlar på markeringar? Det är förbannat störande att man satt en så liten gräns när man arbetar med stora bilder. Vill man vinjettera t ex så blir det ibland för skarpt med den radien:-(
 

Fabian Fogelberg

Aktiv medlem
Ett annat sätt är att...

Tryck Q, måla där du vill ha det mörkare med en vanlig pensel, tryck Ctrl+I sedan Q igen. Tryck därefter Ctrl+M (kurvor) och dra ner kurvorna till så mörkt du vill ha det.

(Om det blir för mycket färgmättnad i de nermörkade partierna så tryck Ctrl+U och dra ner mättnaden lite.)

(Skrev detta nyss i en annan tråd.:)
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Japp ungefär samma som Fabian sa: Använd Snabbmask.

1. Gör din markering
2. Lägg på max Feather

om det inte räcker...

3. Tryck Q för att gå till snabbmask
4. Välj Filter>Blur>Gaussian blur

5. Lägg på så mycket oskärpa som behövs för att ytterligare suddighet.

6. Tryck Q igen för att gå ur snabbmaskläget och få tillbaka din nya markering
 

Makten

Aktiv medlem
Tack för tipsen!

Tyvärr har jag aldrig begripit mig på det där med snabbmask. Jag lyckas bara pajja allt och få till massa konstiga inställningar som jag inte kan reversera, med följd att jag måste avsluta PS och starta om skiten.
Finns dessa saker i menyerna? Snabbkommandon i all ära, men jag vill gärna ha lite översikt över vad jag pysslar med;-)
 

Vr98olli

Aktiv medlem
Filter->Förvrängning->Linskorrigering

Hej!

Använd filtret "Linskorrigering" som du finner under Filter->Förvrägning! Det har funktion som lägger på/tar bort vinjettering som du själv önskar! :)

Fungerar endast med CS2 dock.
 

mange78

Aktiv medlem
Re: Filter->Förvrängning->Linskorrigering

Vr98olli skrev:
Hej!

Använd filtret "Linskorrigering" som du finner under Filter->Förvrägning! Det har funktion som lägger på/tar bort vinjettering som du själv önskar! :)

Fungerar endast med CS2 dock.
Denna tycker dock jag fungerar bäst för att ta bort vinjettering som blir av optikens egenskaper. För att lägga till vinjettering och efterlikna en efterbelysning av kanterna i mörkrumskopiering tycker jag arbetet med lagermasker är svårslaget. Då kan du få vinjetteringen exakt där du vill ha den.

Men det är ju jag det...
 

Makten

Aktiv medlem
Ok, då förstår jag hur snabbmask funkar. Men varför skulle den markeringen skilja sig från en gjord "som vanligt"? Det är ju luddet jag vill åt. Kan man lägga gaussisk oskärpa på en markering? Jag vill nämligen ha den precis cirkulär, och då blir det nog inte så bra om man ska "måla" fram markeringen.
 

Jonke O

Aktiv medlem
Du behöver inte måla fram markeringen.
Gör en rund markering precis som du vill ha den.
Tryck sedan Q för att växla till snabbmask då är det redan markerat/målat precis som du vill ha.

(kanske måste du trycka ctrl+ I för att vända markeingen innan du trycker Q....det märker du)

Sedan lägger du på din gaussiska oskärpa.
"Voila"

/Jonas JOP.
 

Makten

Aktiv medlem
Jonke O skrev:
Du behöver inte måla fram markeringen.
Gör en rund markering precis som du vill ha den.
Tryck sedan Q för att växla till snabbmask då är det redan markerat/målat precis som du vill ha.

(kanske måste du trycka ctrl+ I för att vända markeingen innan du trycker Q....det märker du)

Sedan lägger du på din gaussiska oskärpa.
"Voila"
Ah, det låter ju enkelt! Tackar:)
 

Makten

Aktiv medlem
Bumpar upp den här gamla tråden.

Jag sitter och försöker vinjettera lite snyggt, som vanligt. Problemet nu är att det fortfarande inte räcker med ludd. Gaussisk oskärpa går också bara till max 250 pixlar! Vad fan ska man göra? En bild på 10 megapixel får alldeles för skarp kant även med ludd 250 pixlar OCH 250 pixlars oskärpa på det i snabbmaskläge. Min bild är 3872 pixlar bred, och jag vill ha ett ludd på typ 800 pixlar eller så. Det är så enormt idiotiskt att de satt en gräns. Det lär ju inte bli roligare om man plåtar med mellanformatskamera på 40 megapixel direkt.

:-(

Edit: Om man lägger oskärpa flera gånger på markeringen så slutar den att vara rund! Den blir rombisk, eftersom oskärpeeffekten tydligen påverkas av bildkanten.

Edit2: Auuuh, jag tror jag kom på en lösning. Man ökar helt enkelt canvas size till typ dubbla bildstorleken först, så kan inte bildkanten påverka. Sen klipper man ner bilden igen när man är färdig:)
 
Senast ändrad:

ph0tech

Aktiv medlem
Duplicera din bild och skala ner den med 400%
Gör din vinjettering som du vill ha den.
Kopiera vinjetteringslagret till originalbilden och förstora upp den så den täcker som det ska. Utjämna eventuella förstorings-artefekter med lite oskärpa... done.
 

Makten

Aktiv medlem
ph0tech skrev:
Duplicera din bild och skala ner den med 400%
Gör din vinjettering som du vill ha den.
Kopiera vinjetteringslagret till originalbilden och förstora upp den så den täcker som det ska. Utjämna eventuella förstorings-artefekter med lite oskärpa... done.
Aha, man skalar om lagret med markeringen alltså menar du? Det kanske kunde vara nåt. Man bör ju inte behöva använda själva bilden alls egentligen, bara ett tomt dokument med rätt proportioner.
 

ph0tech

Aktiv medlem
Vi kanske inte gör vår vinjettering på samma vis....

1. Gör en rund markering från hörn till hörn.
2. Lägg till ett justeringslager med nivåer och klicka bara ok.
3. Invertera masken på nivålagret [ctrl + i].
4. Gå in i inställningarna på nivålagret och dra mellantonerna mot det vita hållet så brukar kanterna på din bild bli mörka och fina.
5. Blur:a masken med gussian blur.

Är det så du gör i princip eller?

För isf är det nivålagret och masken som skall kopieras tillbaka till originalbilden och förstoras upp så den täcker.
 

Makten

Aktiv medlem
Nä, jag bara gör en rund markering (en bra bit in i bild) med maximalt ludd, inverterar denna och drar sen ner ljus samt ökar kontrast. För att få mer ludd provade jag att i snabbmaskläge lägga på oskärpa på markeringen, men det blev inget vidare.
 

Jonke O

Aktiv medlem
Om det är en snygg vinjettering du är ute efter så finns det ett enkelt och effektivt sätt i CS2

Välj
Filter - Förvrängning - Linskorrigering.
Dra i spakarna för vinjettering "mängd och mittpunkt" för att uppnå en snygg vinjettering med mjuk övergång.
/Jonas
 

Makten

Aktiv medlem
Jonke O skrev:
Om det är en snygg vinjettering du är ute efter så finns det ett enkelt och effektivt sätt i CS2

Välj
Filter - Förvrängning - Linskorrigering.
Dra i spakarna för vinjettering "mängd och mittpunkt" för att uppnå en snygg vinjettering med mjuk övergång.
/Jonas
Jag tycker att detta filter är helt värdelöst när det gäller att lägga till vinjettering. Det blir grådaskigt och påklistrat. Om man däremot vill ta bort vinjettering som orsakats av ett dåligt objektiv så funkar det utmärkt. Men för mina syften är det ett uselt verktyg.
 
ANNONS