Annons

Hjälp att redigera bort ett glas ur en bild!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Joa

Aktiv medlem
Eftersom jag alldeles nyligen köpte min 20D så har jag av förklarliga skäl inte kommit igång med redigering av bilder.
Fotade nyligen ett bröllop och har ett kort på bruden som jag tycker blev bra.
Dock så sticker det från högersidan in ett plastglas och förstör det hela. Vill inte beskära bort det då delar av brudbuketten då försvinner.
Är det "enkelt" att sudda bort matcha med bakgrunden.

Kanske det till och med finns någon vänlig skäl som skulle kunna hjälpa mig.

Har bara bilden i RAW än så länge.

//Jocke
 

gnutten

Aktiv medlem
Har du Photoshop, så går det att klona bort det.
Det är väl den lättaste lösningen jag kan komma på.
 

Joa

Aktiv medlem
Det jag kan i PS är ungefär att öppna en bild, punkt!
Har varit in i programmet för ett år sedan i 10 minuter.
Jag har för avsikt att lära mig det, men just redigeringen av denna bild hade varit kul att få till innan jag lämnar över bilderna till brudparet. Fick nämligen inte så många bra på just bruden och det vore trist om muggen syns :-(
 

Stina.D

Aktiv medlem
Öppna bilden i Photoshop.
Välj klonverktyget, ser ut som en stämpel.
Håll ner alternativ-tangenten och klicka på det område du vill "låna" från.
Släpp upp alternativtangenten.
Måla över glaset.
 

sMitternacht

Aktiv medlem
kloning är ganska enkelt, det är verktyget som ser ut som en stämpel. Det fungerar så att man kopierar över en liten bit av bilden över en annan bit av bilden. Jag brukar använda det till att ta bort repor och damm från scannade negativ.

När du valt verktyget måste du först välja en pensel, sedan alt-klickar du där du vill kopiera ifrån och efter det klickar du dit du vill kopiera. Förhållandet mellan punkterna sparas och du kan dra runt verktyget och klona vidare om du vill, eller välja en ny kombination av punkter om det behövs.

Vilken sorts pensel du använder beror mycket på vad det är du vill göra, för damm brukar jag använda en liten ganska mjuk pensel, men för att ta bort en oönskad del av bilden är det väl bättre med en större pensel, gör den inte för hård bara för då kommer det att synas att det är nåt fuffens med bilden.
 

lottawe

Aktiv medlem
Förutom klonstämpel (och plåster) så är även Patch Tool toppen. Bäst brukar det bli med kombinationer och olika strl med de olika alternativen om ytorna är större. Tycker jag.

Patch Tool inringad.
 

Bilagor

ANNONS