Annons

Kortkommando för Channels -> RGB

Produkter
(logga in för att koppla)

avslutat2

Aktiv medlem
Hej!

Hur gör man för att ändra kortkommandot för att visa RGB i Photoshop? Kommando+1, kommando+2 och kommando+3 visar röd, grön, resp blå kanal och kommando+~ visar rgb men det sista kommandot funkar inte på ett svenskt tangentbord.
 

avslutat2

Aktiv medlem
Hej!

På mitt amerikanska tangentbord sitter tilde till vänster om z (som på ett svenskt tangentbord är <>)men det kanske är för att jag kör Mac.

Använder jag amerikansk tangentbordslayout (alltså inte bara det fysiska tangentbordet utan att datorn ska tolka mina tangenttryckningar som amerikanska) så funkar kommando+~ för att visa rgb. Problemet är att OSX växlar mellan svenskt och amerikanskt hejvilt när man skiftar aktivt program. Det bästa vore om man kunde ställa om kommandot eller få OSX att alltid använda amerikanskt tangenbord i PS.
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Då kan du ju ställa in alla tangentbordskommandon själv. I samma dialog kan du också generera html-sidor med alla kommandon.
 

avslutat2

Aktiv medlem
Jag har försökt att hitta bland "Keyboard shortcuts" men kan inte se att det går att ställa in just det kommandot.
 

avslutat2

Aktiv medlem
Finns det också något kortkommando för att ändra på Master Diameter när man använder Brush och ett svenskt tangentbord?
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Är inte det Å och knappen jämte? Elelr är det bara jag som ställt om mitt Photoshop till det?

Jaja, annars ett bra tips på att ställa om till ;-)
 

Lasse C

Aktiv medlem
Hej!

Jag har snart letat och provat mig knäpp efter ett kortkommando för de funktioner som använder CTRL+~ (tilde) till engelskspråkigt CS3, svenskt tangentbord och svenspråkigt Windows.
Jag har letat runt på internet och också provat varenda tangentkombination jag kunnat komma på. Jag har också provat kortkommandotipsen tidigare i tråden, men inget fungerar.

I mitt svenska Elements används CTRL+' till motsvarande funktioner. I engelskspråkigt CS3 är CTRL+' default att visa och dölja stödlinjer. Jag har provat att radera kortkommandot CTRL+' för stödlinjer. Inte heller efter det fungerar CTRL+' för exempelvis RGB i channelspaletten.
Det går ju inte heller att programmera om de kortkommandon som man väljer kanaler etc med.

Finns det något sätt överhuvudtaget (och då menar jag verkligen alla tänkbara metoder) att med engelskspråkigt CS3, svenskt tangentbord och svenspråkigt Windows, åstadkomma ett kortkommando som kan användas där dokumentationen till CS3 säger CTRL+~?

Mvh.
Lasse C
 
ANNONS