Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Hjälp med IMatch

Produkter
(logga in för att koppla)

thrawn

Medlem
Använde tidigare testversionen av PicaJet men vill nu inte använda det längre, kändes lite bloatat. Tänkte försöka med IMatch istället, men när jag importerar bilderna jag ska ha (Med IPTC nyckelord från PicaJet i). Så får jag inte upp nyckelorden. De finns i bilderna men jag kan inte sortera efter dem. Hur gör jag?
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Under Tools > IPTC Import kan du mappa iptc-fält till imatch-fält. Du kan också välja att skapa kategorier från iptc-nyckelord.
 

thrawn

Medlem
När jag klickar där får jag upp "Your Property Database does not contain any properties. Please set ut your property database before you run this import module"

Men jag hittar inte den här databasen, så jag kan inte uppdatera den...

EDIT: oj, va dum jag känner mig, hittade den 30 sek efter jag skrev det här =)
EDIT2: men det kändes lite onödigt att behöva få det där meddelandet, då programmet la till alla nyckelord själv, det räckte med att jag la till ett så fixade programmet resten.
 
Senast ändrad:

thrawn

Medlem
Hur gör jag för att kunna exportera till IPTC när jag lägger in fler bilder i de olika kategorierna. Om jag förstår det rätt så lagras informationen i XMP databasen för att snabba upp användandet.
 
ANNONS