Annons

Beskära bild

Produkter
(logga in för att koppla)

hg2705

Medlem
Finns det ett enkelt sätt att beskära en bild med proportioner som ett 10x15cm foto.

Jag vill ju inte beskära bilden för 10x15cm då jag jag kanske skall göra förstoringar. Jag vill inte heller beskära bilden för ett 18x24cm då orginal bilden jag har är större.

Jag skall leverera bilderna till en kund på cd. Bilderna skall gå att framkalla till större förstoringar. Det måste vara enkelt för kunden utan att det blir vita kanter eller att framkallningen klipper i bilden.
 

raderad12

Aktiv medlem
Beskär då bara bilden så att långsidan är 1,5 gånger längre än kortsidan, bry dig inte i måttenheter, se bara till pixlarna.
 

hg2705

Medlem
Fast det går vell inte bra att knappra in att långsidan skall vara 1,5 gånger längre än kort sidan... när jag beskör en bild.
 

Andreas Lestander

Aktiv medlem
Antingen använder du markeringsverktyget (m), till höger om den finns en list med Styles, där väljer du Fixed Aspect Ratio, och knappar in 10 x 15. Sen besäkr du bara din markering!

Eller så använder du verktyget som ligger två steg nedanför markeringsverktyget. Crop tool (c) heter det. Där kan du också välja dina proportioner.

Som du snart kommer att märka fungerar dessa verktyg lite olika. Du får helt enkelt ta det som passar dina behov.

Mvh/Andreas
 

hg2705

Medlem
Tackar. Det får bli markerings allternativet. Det löste det hela. Då kan jag markere fritt men ändå leverera i rätta proportioner.
 
ANNONS