Annons

Iso 800

Produkter
(logga in för att koppla)

etmj

Aktiv medlem
Iso 800 vid utohusfotografering.

Lånade ut min kamera i helgen och glömde att jag hade ISO 800 på när de gick ut och tog bilder. Hur mycket påverkar det bilden egentligen?
 

Bilagor

Senast ändrad:

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
I det lilla formatet som du visar bilden ser det ju helt ok ut.

I större förstoringar kan det ju synas en del brus. Det beror mycket på hur bra kamera du har och om du exponerat rätt.

Även det dynamiska omfånget påverkas. Det kan bli svårare att få teckning i både de vita skjortorna och de mörka kavajerna en solig dag. Men det är inte någon påfallande skillnad. De flesta märker inget.
 

casting

Aktiv medlem
Det beror på vad du har för kamera (om det är din D200 så borde den klara av ISO800 på ett bra sätt) och vad du ska göra med bilderna. Vanligen syns det inte särskilt mycket i "normal" utskriftsstorlek på kanske 10 * 15 cm, men förstorar man och tar ut större kopior kan det bli lite "grynigt".
 

macrobild

Avslutat medlemskap
Vad som händer är att
1. du släpper in mindre ljus till sensorn, sensorytan träffas därmed av färre photoner som i sin tur ger en lägre signalnivå .
2. I och med att denna nu svagare signal behövs förstärkas , signalen är som lägst i skuggor och mellantoner fattas det nu detaljer pga ökad brusbild.
3. Denna bild får därmed ett mindre tonalt omfång vilket betyder att det dynamiska omfånget är krymt, dvs bilden som skapas från 800iso blir snävare i sitt omfång pga att detaljer inte kan återges, främst där signalnivån är som lägst, dvs skuggor, svarta partier men även mellantoner. Det är alltså inte i de ljusaste partierna i en bild som främst tar stryk vid högre Iso , där är signalnivån som högst.
Går du till www.qpcard.com så har Lars gjort en illustration om vad som händer.
http://www.qpcard.com/?p=up&q=test2

SÅ SVARET blir du tappar detaljer samt dynamiskt omfång om du jämför med en bild tagen på exv200iso

Mikael

PS om detta kan ses på en 10x 15 kopia är en annan fråga än ursprungsfrågan-hur påverkar 800iso en bild. Det har du fått svar på.
 
Senast ändrad:

andreasc89

Avslutat medlemskap
Omöjligt att se på en sådan liten bild. Om det var en systemkamera så brukar ISO 800 vara rätt okej. Jag har tagit flera användbara bilder på ISO 800 med min kamera.

Du kan ju köra bilderna genom NeatImage för att få bort lite av bruset.
 

etmj

Aktiv medlem
Tack för era svar. Jag får helt enkelt framkalla en bild och titta. Tror att de endast skall framkallas i 10x15 så det kanske aldrig kommer att synas.
Om jag dessutom inte säger något så är det nog ingen som tänker på det.

Mikael! Jag ville nog veta både vad jag skrev och vad jag menade men inte skrev. Tack för ett bra svar även om jag måste läsa det ett par gånger till.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
etmj skrev:
Tack för era svar. Jag får helt enkelt framkalla en bild och titta. Tror att de endast skall framkallas i 10x15 så det kanske aldrig kommer att synas.
Om jag dessutom inte säger något så är det nog ingen som tänker på det.
Man kan alltid leta fel om man söker efter dem. Men de flesta systemkameror ger bättre bilder även vis iso 800 än de flesta kompakter. Så bilderna lär alla gånger duga.
 
ANNONS