Annons

Fel färger i JPG (Photoshop)

Produkter
(logga in för att koppla)

Kega

Medlem
Hejsan,

Är ganska ny på det här med bildredigering i Photoshop och nu har jag ett problem.
Jag kan redigera en bild och vara jättenöjd med färgerna o.s.v, men när jag ska spara den som jpg så får jag helt andra fäger? Bilden blir mycket mörkare och får en blå-aktig ton?

Någon som vet vad detta beror på? Jag antar att det har någonting med mina inställningar att göra.

Tacksam för svar

/Kenneth
 

tomasandersson

Aktiv medlem
Du har antagligen fel inställningar i PS, okalibrerad/felaktigt kalibrerad skärm, eller en kombination av ovanstående.

Steg 1 är att se till att skärmen är kalibrerad. Det bästa alternativet är att använda hårdvarukalibrering med tex Spyder (sök i forumet för mer info). Ett alternativ som annars fungerar hyfsat om du inte vill investera pengar i hårdvarukalibrering är Adobe Gamma, se artikeln http://www.fotosidan.se/cldoc/2982.htm.

När du sen arbetar med bilden i photoshopbehöver du ha en arbetsprofil som talar om vad olika RGB-värden betyder. För visning på webben, där alla sitter med olika skärmar (antagligen okalibrerade också), så är den bästa kompromissen att använda sRGB som arbetsrymd. De flesta webbläsare saknar färghantering och skickar RGB-värden direkt till skärmen. sRGB är ungefär ett medelvärde av hur skärmar visar färger. Vill du ändå jobba i en annan färgrymd är det lämpligt att som sista steg konvertera till sRGB innan uppladdning till webben.

För att färgerna ska stämma nästa gång bilden öppnas i ett färghanterande program ska du klicka i rutan för att bädda in färgprofilen när du sparar bilden.

Ämnet har behandlats mååånga gånger i forumet, så om du söker runt lite så borde du hitta ännu mer förklaringar.

/Tomas
 

giger

Avslutat medlemskap
convertering till RGB

handbolls_gurun skrev:
Prova att valja

Edit
convert to profile
RGB

---

Detta funkar för mig..!
Tack Jens, ditt tips fungerade bra för mig. Jag hade samma problem som Kenneth. Det räckte inte att kryssa bort ProPhoto-profilen i dialogrutan vid jpg-komprimeringen. Jag var tvungen att konvertera så som du säger för att ändringen skulle slå igenom på bilden.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Välj rätt arbetsfärgrymd

Förutom att konvertera till s-rgb innan bild sparas för web är det viktigt att välja rätt arbetsfärgrymd då du arbetar med bilden. Har du fotat i s-rgb så ska du också se till att detta är din arbetsfärgrymd, har du fotat i Adobe-rgb så väljer du detta. (I PS 7 är det edit-color settings fast i senare versioner av PS ligger nog denna inställning på ett annat ställe. har du fotat i s-rgb och använt s-rgb som arbetsfärgrymd behöver du inte konvertera på slutet.
 

giger

Avslutat medlemskap
Re: Välj rätt arbetsfärgrymd

Tonyeagle skrev:
Förutom att konvertera till s-rgb innan bild sparas för web är det viktigt att välja rätt arbetsfärgrymd då du arbetar med bilden. Har du fotat i s-rgb så ska du också se till att detta är din arbetsfärgrymd, har du fotat i Adobe-rgb så väljer du detta. (I PS 7 är det edit-color settings fast i senare versioner av PS ligger nog denna inställning på ett annat ställe. har du fotat i s-rgb och använt s-rgb som arbetsfärgrymd behöver du inte konvertera på slutet.
Ah, tack Tony! Du har nog besparat mig en dumhet. Jag läste någonstans att när man arbetar i tiff så är ProPhoto bäst, så jag sparade den färdiga raw-filen i ProPhoto, 16 bitar och arbetade vidare i PS med den för att sen konvertera till JPEG och det var då problemet dök upp.

Om det nu är så att ProPhoto är bäst så gäller det bara om man har det i kameran (om jag förstår dig rätt Tony). Min nyinköpta Canon 40D har bara sRGB och Adobe RGB och därför borde jag välja något av dem, och det blir nog sRGB. Då är problemet ovan förstås ur världen också. Tur att jag bara har hunnit processa ca 10 bilder till PhroPhoto.
 

ChiPs

Aktiv medlem
Re: Re: Välj rätt arbetsfärgrymd

giger skrev:
Ah, tack Tony! Du har nog besparat mig en dumhet. Jag läste någonstans att när man arbetar i tiff så är ProPhoto bäst, så jag sparade den färdiga raw-filen i ProPhoto, 16 bitar och arbetade vidare i PS med den för att sen konvertera till JPEG och det var då problemet dök upp.

Om det nu är så att ProPhoto är bäst så gäller det bara om man har det i kameran (om jag förstår dig rätt Tony). Min nyinköpta Canon 40D har bara sRGB och Adobe RGB och därför borde jag välja något av dem, och det blir nog sRGB. Då är problemet ovan förstås ur världen också. Tur att jag bara har hunnit processa ca 10 bilder till PhroPhoto.
sRGB är aldrig bäst i kameran såvida du inte plåtar i RAW då det inte spelar ngn roll.
Plåtar du i JPG bör du köra Adobe RGB för att sedan konvertera till sRGB när de ska upp på nätet.
Anledningen är att sRGB är en mindre färgrymd
 

giger

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Välj rätt arbetsfärgrymd

ChiPs skrev:
sRGB är aldrig bäst i kameran såvida du inte plåtar i RAW då det inte spelar ngn roll.
Plåtar du i JPG bör du köra Adobe RGB för att sedan konvertera till sRGB när de ska upp på nätet.
Anledningen är att sRGB är en mindre färgrymd
Tack Christian, ytterligare pusselbitar föll på plats. Jag fotar nästan alltid i raw. Eftersom det då inte spelar någon roll om jag använder sRGB eller Adobe RGB så antar jag att det är naturligt att köra sRGB eftersom man då slipper konvertera, och att den skapar mindre filer i och med att färgrymden är mindre (?). Det händer dock att jag fotar i jpg, och då är det alltså bättre med Adobe RGB.

Eller också kanske man ska köra med Adobe RGB rakt över, för då slipper man fundera och vet alltid vilken färgrymd man har använt utan att behöva titta på exif-info.
 

ChiPs

Aktiv medlem
Re: Re: Re: Re: Välj rätt arbetsfärgrymd

giger skrev:
Tack Christian, ytterligare pusselbitar föll på plats. Jag fotar nästan alltid i raw. Eftersom det då inte spelar någon roll om jag använder sRGB eller Adobe RGB så antar jag att det är naturligt att köra sRGB eftersom man då slipper konvertera, och att den skapar mindre filer i och med att färgrymden är mindre (?). Det händer dock att jag fotar i jpg, och då är det alltså bättre med Adobe RGB.

Eller också kanske man ska köra med Adobe RGB rakt över, för då slipper man fundera och vet alltid vilken färgrymd man har använt utan att behöva titta på exif-info.
Du kan låta kameran stå på Adobe RGB alltid.
Vid framkallningen i (antar att du kör ACR) kan du välja vad du vill.
Ska du bara ha ut bilden på nätet o inte ha den till ngt annat kan du spara ut den som sRGB o rätt storlek direkt.
RAW-filen förändras ju aldrig så ska du ha bilden till ngt annat är de bara o spara ut en ny.

Jag vet att vissa (skulle aldrig göra det själv) plåtar i RAW, sparar ut en tiff el jpg och sedan slänger råfilen. Om dettar är ditt sätt så rekomenderas Adobe RGB framför sRGB
 

giger

Avslutat medlemskap
Re: Re: Re: Re: Re: Välj rätt arbetsfärgrymd

ChiPs skrev:
Du kan låta kameran stå på Adobe RGB alltid.
Vid framkallningen i (antar att du kör ACR) kan du välja vad du vill.
Ska du bara ha ut bilden på nätet o inte ha den till ngt annat kan du spara ut den som sRGB o rätt storlek direkt.
RAW-filen förändras ju aldrig så ska du ha bilden till ngt annat är de bara o spara ut en ny.

Jag vet att vissa (skulle aldrig göra det själv) plåtar i RAW, sparar ut en tiff el jpg och sedan slänger råfilen. Om dettar är ditt sätt så rekomenderas Adobe RGB framför sRGB
Jo, jag kör med ACR. Skulle aldrig heller slänga råfilen. Med den billiga lagringen nu så är det nog mer att jag både sparar i cr2 och dng. Tack!

:) Peter
 
ANNONS